Jimmy Kets

Jimmy Kets' BLOG www.jimmykets.be

EXPO SHOT IN FLANDERS @ STIEGLITZ 19 GALLERY

with one comment

Alle info op www.stieglitz19.be. Iedereen is van harte welkom op de opening.

Reeds talloze keren heb ik me laten verleiden om naar Amerika te gaan. De grote verleider was niet Amerika zelf, maar wel de beelden van andere fotografen en filmmakers die De Verenigde Staten van Amerika reeds ontelbare malen in beeld hebben gebracht. Ter plekke aangekomen, volgde vaak instant-ontnuchtering. De kracht van het beeld had me voor de zoveelste keer bedrogen. Als fotograaf had ik beter moeten weten: fotografie is een illusie. Mythische plaatsen zoals Las Vegas en Hollywood hebben op mij de grootste aantrekkingskracht. Niet toevallig zijn deze plekken door zowel amateur- als professionele fotografen reeds ‘plat-gefotografeerd’.
Met SHOT IN FLANDERS ben ik op zoek gegaan naar de Amerikaanse iconen en symbolen die hier in Vlaanderen vaste voet aan grond hebben gezet. Bedoeling was niet om letterlijk een afbeelding van deze ‘elementen’ in het Vlaamse Landschap te maken, maar wel om deze symbolen die bij ons terug te vinden zijn in ‘gamaterialiseerde vorm’, als uitgangspunt te nemen om de metafoor waarvoor ze staan, in vraag te stellen.
Als fotograaf vertrek ik altijd van de realiteit. Het fotografische hulpmiddel dat ik het meest gebruik om de realiteit te transformeren naar de ‘realiteit’ van het beeld, is mijn flits. Flitslicht helpt me om net dat stuk van de ‘werkelijkheid’ uit te lichten dat ik belangrijk vind. Niet alleen het belichte deel is belangrijk, maar ook net dat deel dat in de schaduw van het flitslicht valt. Het is een constant spel van tonen en verbergen. Ik wil geen eenduidige foto’s maken die enkel maar zouden gaan over het afgebeelde. Voor mij moet een beeld het anekdotische overstijgen zodat het meerduidig van betekenis wordt. Om deze reden heb ik in deze reeks ook geen gezichten getoond, omdat dit in mijn ogen te bepalend zouden zijn voor de leesbaarheid van de beelden. De mensen of ‘stukken van mensen’ in mijn beelden zijn op zich inwisselbaar door andere mensen, ze fungeren als symbool voor het gegeven ‘mens’.
Met SHOT IN FLANDERS had ik de bedoeling een ‘metaforische beelden reeks’ te maken in de vorm van een universele en heldere beeldtaal. Bij aanvang van dit project, heb ik een lijst gemaakt van Amerikaanse symbolen die voor mij zeker in de reeks moesten zitten. Deze zaken ben ik doelbewust gaan opzoeken aan de hand van research en in mijn eigen geheugen. Naast enerzijds het basisconcept en het beredeneerde research gedeelte, heb ik ook het element van het ‘toeval’ een kans gegeven. De realiteit overtreft nu eenmaal vaak de ‘fictie’ en de verwachtingen. Daarom ben ik met deze open geest de Vlaamse steenwegen afgereisd op zoek naar Amerikaanse invloeden. Dit onderweg zijn kan tevens als een parallel gezien worden met het ‘on the road’ gevoel van tijdens mijn reizen door de US. Vaak zijn het net langs die
Vlaamse steenwegen dat je Amerika-elementen tegenkomt, omdat deze de argeloze voorbijganger moeten binnenlokken in een bepaalde ‘consumptie plek’ en om vaak de tristesse van deze grijze banen letterlijk kleur te geven. Vaak zijn het schreeuwerige Amerikaanse slogans en elementen die mensen moeten verleiden en wordt er gebruik gemaakt van herkenbare vormen die gelinkt zijn met bepaalde Amerikaanse ideologieën.

Vormelijk en inhoudelijk is SHOT IN FLANDERS een verderzetting van mijn BRIGHTSIDE serie. Deze reeks werd in boekvorm gepubliceerd bij Ludion en werd tevens gepresenteerd in de gallerij van het FoMu Antwerpen (2009). BRIGHTSIDE was mijn persoonlijke zoektocht naar de thema’s die mij het meest intrigeren, en de vorm die daar het beste bij past. Inhoudelijk gaat het over de ‘westerse’ mens die zijn of haar leven vorm probeert te geven. Hoe de mens, die ontelbare keuzes kan maken, zijn vaak zuurverdiende vrije tijd invult. Hij of zij probeert te ontsnappen aan de dagelijkse sleur door weg te vluchten naar een ogenschijnlijk ‘perfecte’ droomwereld, die gematerialiseerd is in de vorm van een pretpark, eroticabeurs enzovoorts. Als fotograaf stel ik deze werelden in vraag door de vale schijn te doorprikken met soms genadeloos hard flitslicht. Platgeflitst, alles onthullend. Het overgangsmoment tussen de buitenmuur van een sprookjeskasteel en het houten frame aan de achterkant is wat mij interesseert. Het moment dat de maskers afvallen, het moment dat duidelijk wordt dat alles ‘maar menselijk’ is. Dit is verre van een veroordeling. Het is een constatatie hoe we zo graag als mens een doel en invulling willen geven aan ons leven, enkel vergeten we soms dat we ‘maar’ mensen zijn.

Jimmy Kets

Written by Jimmy Kets

april 30, 2011 bij 1:10 pm

Geplaatst in photography

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. ‘plat-gefotografeerd’, iets waar ik ook mee worstel…

    ik ben benieuwd

    Sadrebel

    april 30, 2011 at 11:38 pm


Geef een reactie

