Jimmy Kets

Jimmy Kets' BLOG www.jimmykets.be

VOLKSCAFE MAKING OF

with 32 comments

Vrijdagnacht 3 uur snachts. Ik ben net terug van een halve dag volkscafés fotograferen in Gent en Moorslede. 44 cafés heb ik nu gefotografeerd, nog 6 te gaan.
Ik krijg vaak de vraag hoe ik dat nu aanpak als ik in zo’n volkscafé aankom en of het soms niet moeilijk is om te fotograferen. Een paar weken geleden had ik het idee om een bezoek aan zo’n cafe in beeld te laten brengen door een videocamera. Ik heb aan NYK de vraag gesteld of hij zag zitten om mij eens in een paar cafes te volgen en me met mijn videocamera in beeld te brengen. En zo geschiedde. Hij is samen met mij naar “In de zoete inval” in koksijde geweest en naar “De pollepel” in Reninge. Deze week heb ik 2 lange nachten bezig geweest om het anderhalf uur dat hij gefilmd heeft, te monteren tot een filmpje van 6 minuten. De muziek werd verzorgd door Engelbert Humperdink. Binnenkort kan het zijn dat ik de filmpjes wel van andere muziek ga voorzien, eventueel van nobele onbekende vlaamse charmezangers…. In de filmpjes zijn er ook enkele previews van foto’s te zien. Niet al de foto’s van in het filmpje zullen in het boek komen, sommige heb ik er gewoon tussengezet ter ondersteuning van de montage. Op al de andere foto’s is het nog wachten tot in april 2009, dan wordt het boek voorgesteld. Het zal worden uitgegeven door het Davidsfonds.

Ik raad aan om het filmpje te bekijken op de vimeo website Daar is het beeldformaat groter en beter. Als je dan ook nog eens op het kruisje in de player klikt zie je het nog groter.

Written by Jimmy Kets

december 6, 2008 bij 1:53 am

Geplaatst in Uncategorized

32 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Prachtig! Worden de foto’s achteraf nog zwaar “gelichtroomed”?

    Thomas

    december 6, 2008 at 6:51 am

  2. Zeer mooi, je gaat echt helemaal in je omgeving op. Mensen gedragen zich zeer naturel. Jij flitst al je foto’s en dan nog full face? (toch in dit filmpje hier)

    mcneel

    december 6, 2008 at 7:46 am

  3. Het filmen mag er alleszins ook zijn. Op welke instelling fotografeer je, m, A, S, auto?
    In ieder geval al één boek verkocht!🙂

    Sébastien

    december 6, 2008 at 7:49 am

  4. Josée van Café Scaldis vroeg gisteren wanneer je haar eens wat foto’s zou binnenbrengen. Ge moogt de vrouwen hun hoofd zo zot niet makne hé Jimmy!

    Pieter

    december 6, 2008 at 8:41 am

  5. Aangezien je niet op Facebook staat heb ik het voor jou daar gepost😉

    Evy

    december 6, 2008 at 9:20 am

  6. […] maar denk vooral aan jezelf en aan je beelden. Ondertussen is het filmpje dat ik heb gedraaid van Jimmy Kets online. Op de foto’s zie je de plaats waar Jimmy zich genesteld had tijdens de opnames van de […]

  7. Leuk om je eens aan het werk te zien!

    Bart Werbrouck

    december 6, 2008 at 11:15 am

  8. Super om je eens aan het werk te zien. Ik ben echt benieuwd naar de volledige reeks!

    Thomas

    december 6, 2008 at 11:25 am

  9. schitterend! :o))
    die oor-choreografie :o)

    dieterdelathauwer

    december 6, 2008 at 2:09 pm

  10. Wel wel…
    Heb het filmpje reeds via Nyk bewonderd, maar wou nog eens kwijt dat ik de montage verbluffend knap vind!!
    Informatief en doorspekt met een vleugje humor. Verveelt geen seconde!

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    december 6, 2008 at 4:01 pm

  11. G E N I E T E N !!!

    prachtig inkijkje in je wereldje. erg leuk.
    super dat je dat op deze manier hebt gedaan en dat je zo veel moeite in hebt gestopt.

    de paar beelden die je er in hebt gebracht zijn heel fijn… mnm de plassende rollatorman.
    met de tijgersluipgang er achter aan🙂 heel apart dat het toilet daar buiten zit en dat het andere cafe een kapper heeft. alleen in (west-)Vlaanderen ! Muziekwissel ? … natuurlijk Eddy Wally😉

    ruud

    december 6, 2008 at 7:07 pm

  12. ZALIG!🙂
    Zit mooi in elkaar!

    Artur

    december 6, 2008 at 7:10 pm

  13. aanstekelijk enthousiasme !

    brocno

    december 6, 2008 at 10:44 pm

  14. recht in de roos, subliem

    gunfotografie

    december 7, 2008 at 6:58 am

  15. Goe bezig, Jimmy & Nyk. Ik denk dat ze je graag bezig zien bij LaCie, Jimmy. Ook altijd weer grappig dat mensen zich anders beginnen te gedragen met een fototoestel in hun buurt.Heb je in elk café ook iets gedronken,nen tourné moeten geven of gratis mogen gieten.Heb je ook café’s bezocht tegen sluitingstijd met zatlapperij,handgemeen en kotsspektakels? Of was dit door de opdrachtgevers verboden. Of het moment wanneer de cafebaas opstaat met wallen onder zijn ogen of zijn zaak kuist met alle stoelen op de tafels.Je zeer actieve stijl van fotograferen op het gevoel zit snor. Ferm !

    jef beirinckx

    december 7, 2008 at 8:29 am

  16. Als ik jullie was zou’k toch is dringend langsgaan bij Canvas of een productiehuis. ’t Moeten niet altijd Lieve & Nicske zijn! De mensen van “Geel” (woestijnvis) hebben al de juiste toon gezet. Deze filmpjes bewijzen het gewoon dit is een sterk programmaconcept. Doen mannen en rap!

    jef beirinckx

    december 7, 2008 at 8:46 am

  17. Prachtig Jimmy🙂 Altijd fijn om je aan het werk te zien!

    Jens Daems

    december 7, 2008 at 11:34 am

  18. Wat is de spiraaldraad die vanaf de camera of flits vertrekt? PC sync naar extra flitsers? Of batterij?

    Tom

    december 7, 2008 at 12:59 pm

  19. Fijne documentatie!
    Erg interessant om je als fotograaf aan het werk te zien.

    Dries Segers

    december 7, 2008 at 4:29 pm

  20. Zalige reeks.
    Leuk om je eens aan het werk te zien in zo’n filmpje.. Mooie montage trouwens.

    Stijndc

    december 7, 2008 at 4:30 pm

  21. effenaf schitterend, ben benieuwd naar het eindresultaat!

    centrocampista

    december 7, 2008 at 7:04 pm

  22. Een echt genieters-filmpje.

    kris luckermans

    december 7, 2008 at 7:04 pm

  23. Jimmy, ik vind niet al jouw foto’s even geslaagd, maar de beelden die ik hier te zien krijg vind ik super. Als gans de reeks zo sterk is, zal ik zeker het boek kopen. Het blijft me toch een raadsel hoe je de mensen in het café zo snel op hun gemak krijgt, dat ze meewerken. Ook mijn felicitaties aan de camera man.

    Francis Tilborghs

    december 8, 2008 at 8:32 am

  24. Schitterend filmpje… ik kijk al uit naar het boek!

    MJ

    december 8, 2008 at 8:36 am

  25. Echt geweldig om je aan het werk te zien. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

    Dikkie

    december 8, 2008 at 9:10 am

  26. Dat boek wordt een voltreffer! Het zal ook bij mij zeker aan de collectie toegevoegd worden.

    s.goovy

    december 8, 2008 at 10:29 am

  27. Wanneer word ik eigenlijk betaald???😉

    nyklyn

    december 8, 2008 at 10:58 am

  28. Gewoon: GEWELDIG !!

    Valentin Jacobs

    december 9, 2008 at 5:18 pm

  29. Heel fijn om jou aan het werk te zien Jimmy! Mooie reportage en ik kijk alvast uit naar de beelden!

    Rulan Kurek

    december 15, 2008 at 6:58 pm

  30. […] Marcel van Eeden Kobe De Peuter Stephan Vanfleteren Ron Mueck Patricia Piccini Leo Dillis  Ik kijk in 2009 uit naar het boek van Jimmy Kets over volkscafé’s.  […]

  31. […] muziek hè. Lees ook bij Jimmy zelf. Filmke gemaakt door NyklyN. En help ook mee het volkscafé te […]

  32. Ongeloofelijk hoe ongedwongen de mensen omgaan met jouw aanwezigheid. Supermooi om te kijken.
    Ik kijk uit naar het boek! Moest je soms nog ergens een café in reserve nodig hebben: In Poeke(de streek van Aalter-Deinze) is er nog een zo’n typisch geval. Ben er onlangs toevallig binnen geweest. Bazin doet er al 50 jaar de dienst. 1 beeldje ervan staat op mijn blog onder de titel “van poeke en de roste muis”.

    Dany Vantomme

    januari 13, 2009 at 7:02 pm


Geef een reactie

