Jimmy Kets

Jimmy Kets' BLOG www.jimmykets.be

On the road

with 12 comments

Vandaag heb ik 3 cafés gefotografeerd in Oost-Vlaanderen. Zo’n 1200 keer afgedrukt. Onderweg heb ik 2 keer mijn auto aan de kant gezwierd om deze 2 beelden te maken. Hoe langer hoe meer begin ik te beseffen in wat voor “wondermooi fotografisch land” we hier wonen… Visueel verschillen deze foto’s enorm van de beelden die ik aan het maken ban van de volkscafés. Daar spatten de kleuren van af, en speelt flitslicht een zeer belangrijke rol. Voor nostalgie zal er weinig of geen plaats zijn. Tot hiertoe heb ik volkscafés voornamelijk in zwart-wit gefotografeerd gezien, maar daar ben ik niet zo een voliefhebber van. Alsof de foto’s een eeuw geleden gemaakt zijn, terwijl er nu ook volop in geleefd wordt. Het is eigenlijk een zonde vind ik om de kleurenpracht die er terug te vinden is, te herleiden tot zwart wit. Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke smaak en visie, en elke fotograaf heeft zijn of haar verhaal te vertellen, en gebruikt de middelen die dit verhaal het best in de verf zetten, zwarte verf of een pot rood, groen en blauw🙂

Written by Jimmy Kets

november 2, 2008 bij 10:09 pm

Geplaatst in Uncategorized

12 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Zalig, zo’n Cadillac … Lekker veel foto’s 1106 en 1200, goed tesamen voor 2306, veel bewerkplezier!😀

    Bart Werbrouck

    november 2, 2008 at 10:56 pm

  2. Op de een of andere manier spreekt de foto van deze Cadi mij meer aan als de iets meer voor de handliggende met de gele gloed uit je vorige post. Wondermooi fotografisch land zeerzeker. Maar waarom trekken al onze gerenomeerde fotografen dan naar Amerika,Africa en weet ik nog ,voor de “echte” reportages. Ik zal’t zeggen Walter omdat het veel gemakkelijker is om met mmoie attractieve plaatjes terug te komen.Hier fotograferen is de uitdaging medunkt!
    En daar ben jij zeker een krak in!

    jef beirinckx

    november 3, 2008 at 7:06 am

  3. @jef: In het buitenland zie je de meeste dingen voor de eerste keer, en kan je vaak met een frisse blik fotograferen. Maar buitenlandse foto’s hebben vaak meer de neiging om te pleasen door hun exotischere look. In Amerika heb je vaak een ander soort licht en sfeertje, dat dan soms doet denken aan films, exotisch lijkt en dan vaak direct mensen aanspreekt. Amerika is één ding, het cliché voorbeeld zijn de kiekjestoeristen die bv terugkomen uit India of Afrika. Vaak zeer banale tele-betaal-portretjes die menig familielid aanspreekt, niet omwille van de fotografische originaliteit, maar gewoon omdat er iets exotisch opstaat. Keerzijde is natuurlijk dat niet iedereen een fotograaf is en dat ze er hun plezier er ook aangehad hebben en het als souvenir zien. Maar als deze mensen dan perse ook nog eens een tentoonstelling willen in bv het zuiderpershuis, dan is dat weer iets anders🙂

    Anderzijds vind ik het wel goed dat fotografen ver weg van hun kerktoren gaan en de wereld willen zien en fotograferen. Zolang ze dan achteraf nog maar eens terugkeren naar hun eigen kerktoren en de schoonheid er van in kunnen zien…

    Jimmy Kets

    november 3, 2008 at 7:47 am

  4. Ben het helemaal met je eens, Jimmy!

    René

    november 3, 2008 at 9:27 am

  5. Mooi gezegd Jimmy!

    De eerste is zalig. Ik zal is moeten beginnen aan mijn reeks over ‘Religie in Vlaanderen’.

    Artur

    november 3, 2008 at 10:05 am

  6. waarom in het buitenland? omdat ik daar de volledige tijd kan maken om mij 100% met fotografie bezig te houden: van 7h ’s morgens tot 24h ’s nachts op pad zijn.
    In België moet ik met een ander tijdschema rekening houden (partner): boodschappen doen, zorgen dat er avondeten is, of tenminste zorgen dat ik op een bepaald uur thuis ben, én ’s avonds op tijd gaan slapen om de dag erna te gaan werken.

    wat jimmy zegt van “alles is nieuw” nuanceer ik een beetje:
    ja, omdat je met een frisse blik naar alles kunt kijken;
    nee, omdat als je afgaat op je eerste indrukken je met clichébeelden afkomt – je hebt tijd nodig om te acclimatiseren en te analyseren wat je wil tonen.

    geef mij maar die gele gloed: bevat veel mooier licht en veel spannender lijnenspel.

    dieterdelathauwer

    november 3, 2008 at 10:21 am

  7. De eerste foto is prachtig en inderdaad niet evident.

    En wat de commentaren betreft: ik ben overal een tevreden fotograaf, in België, in Spanje, in China of daar ergens tussenin. Als er maar mensen rondlopen of minstens menselijke invloeden zijn.
    Ooit was ik in Ijsland, dat was (voor mij) echt huilen met de pet op🙂

    Karina

    november 3, 2008 at 11:56 am

  8. La Bjutiful Belgiek

    nyklyn

    november 3, 2008 at 3:04 pm

  9. als ik als ‘ollander in belgie ben gaat er ook een nieuwe wereld voor me open.
    je oog gaat op zoek naar wat het precies is dat belgie maakt wat het is. wat die typische sfeer brengt. dat kan heel cliche zijn maar soms zit het ook in die hele kleine dingetjes die voor de inheemsen allerdaags zijn en niet meer opvallen. ik zie het ook op de achtergrond van die 2e foto… de afgehakte rijtjeshuizen waar ieder zn huis uniek ziet van zn buurman. de betonnen lantaarnpalen met de kabels boven de grond. en fier boven alles uit de kerktoren.

    ruud

    november 3, 2008 at 10:56 pm

  10. @ Ruud: verhuizen,joeng!

    jef beirinckx

    november 4, 2008 at 7:33 am

  11. 2306 foto’s, hoeveel echt bruikbare zijn daar dan bij ?
    Delete je al de niet geselecteerde foto’s ? Of sla je die ergens op ?
    Ik vraag me dat af, omdat je, “jaren later”, toch een andere kijk op zogezegd slechte foto’s krijgt (soms)
    groeten

    steven coppens

    november 6, 2008 at 8:19 am

  12. Ik heb zonet in de les van Nick Hannes een aantal van je cafébeelden gezien. Echte Ketsfoto’s! Super!

    Artur

    november 7, 2008 at 11:50 am


Geef een reactie

