Jimmy Kets

Jimmy Kets' BLOG www.jimmykets.be

“Laat me uitspreken, ik ben moe.”

with 13 comments

“Laat me uitspreken, ik ben moe”, dat is de zin die Karel De Gucht enkele keren uitsprak tijdens een interview waar ik foto’s van moest maken. Ik kan de mens best begrijpen. Het gevoel van moe te zijn is heel herkenbaar voor mij op deze moment. Ik ben namelijk volop bezig met het fotograferen van volkscafés in opdracht van Volkskunde Vlaanderen, en dit naast mijn dagdagelijkse job voor De Morgen. De afgelopen weekends ben ik heel druk in de weer al geweest om heel Vlaanderen te doorkruisen om mijn opgelegde lijst van 50 volkscafés gefotografeerd te krijgen. Ondertussen staat de teller op 17. Ik kan hier helaas geen beelden van posten omdat de beelden bestemd zijn voor in een boek. Van elk café moet ik verplicht het exterieur en interieur fotograferen, deze beelden zullen ergens postzeg Maar voor delgroot achteraan het boek verschijnen, maar het grootste gedeelte zal echt fotoboek zijn. Ik heb alle vrijheid gekregen om de cafés en de mensen in beeld te brengen op de manier die ik wil, en daar kan natuurlijk elke fotograaf alleen maar van dromen.

Written by Jimmy Kets

oktober 18, 2008 bij 7:45 am

Geplaatst in Uncategorized

13 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Beste Jimmy, hoe kom jij toch aan zo’n fantastische opdracht? 🙂
    Kroegentocht in België is voor menige Nederlander een droom en er dan ook nog voor betaald worden…
    Als ik het goed begrijp ben jij nu ook een beetje moe. Effe dimmen dus, Jimmy. Slaap lekker uit, neem een paar lekkere biertjes en dan gaat ie wel weer 😉
    Mooi foto trouwens van een wel heel vermoeide man!

    René

    oktober 18, 2008 at 1:02 pm

  2. De mens achter De Gucht. Het si een mooi, menselijk beeld d

    Frederik

    oktober 18, 2008 at 1:06 pm

  3. De mens achter De Gucht. Het si een mooi, menselijk beeld dat je daar gemaakt hebt!

    Frederik

    oktober 18, 2008 at 1:06 pm

  4. Mooi portret!!!

    En ik ben al zeer benieuwd naar het resultaat over de volkscafés🙂
    Hopelijk tot binnenkort eens Jimmy!

    Cheers

    Titus

    oktober 18, 2008 at 4:23 pm

  5. Prachtig portret. Heeft hij zo geposeerd of heb je op het juiste moment geklikt en heeft hij dan zoeits wel graag???
    Een reeks in volkscafees. Het is iets waar ik zelf al een tijdje mee rondloop. In een rokerig, bruin cafeetje in de westhoek de ouwe peekes vastleggen. Ik vrees echter alweer teveel te moeten trakteren als je vraagt als je eens een portret van hen mag maken in het café. Nog niet voorgehad? “t’ Is goe maar geef me er wel een en m’n moat hier ook.”

    Xray

    oktober 18, 2008 at 6:16 pm

  6. @xray: De foto is gemaakt tijdens het interview. No way dat De Gucht zo bewust voor mij zou willen poseren. Of hij zoiets graag heeft: Ik denk het niet, ik registreer maar wat ik zie, ik kan niet met iedereen zijn gevoelens en wil rekening houden. Wie teveel compassie heeft met zijn onderwerp, maakt gewoonweg geen foto’s.

    Jimmy Kets

    oktober 18, 2008 at 10:06 pm

  7. Nog super veel succes en energie gewenst!! Heb je er al 17 gedaan of moet je er nog 17 doen? Vergeet niet af en toe eens te relaxen! Hint! Het lijkt me een rustige zondag om de autostrade uit te testen!
    Greetiez

    Mie

    oktober 19, 2008 at 7:08 am

  8. Ondertussen heb ik er 19 gefotografeerd, nog 31 te gaan.

    Jimmy Kets

    oktober 19, 2008 at 4:30 pm

  9. heel mooi beeld. Ik vind de cadrage ook heel interessant.

    ysabje

    oktober 19, 2008 at 10:56 pm

  10. Mooi beeld bij deze uitleg!

    Robbie Veldwijk

    oktober 20, 2008 at 9:50 am

  11. Karel De Zucht

    nyklyn

    oktober 20, 2008 at 9:54 am

  12. Knap hoe hij zo diep is weggezakt dat zelfs het frame hem niet meer volledig bevat. Cfr. Supra inderdaad straf om eens door zijn facade van ‘onaantastbare’ te kunnen kijken!

    PeterK

    oktober 20, 2008 at 1:19 pm

  13. Damn!
    Had de mensen van Volkskunde Vlaanderen enkele foto’s van volkscafé’s gemaild in de hoop op een soortgelijke opdracht. Voor de krant moest ik er al enkele fotograferen, vandaar de aangewakkerde interesse. Het is een beestig onderwerp. Zates bij Koningsrek in Branst (Bornem) is een aanrader. 170 (!) jaar oud en nog identiek hetzelfde interieur als op die eerste dag in 1838. Sommige klanten ook.
    Veel plezier ermee. Jammer dat je je volle energie er niet in kan steken. Maar zo wordt het allemaal wat instinctiever, gevoeliger, en hopelijk beter.

    David

    oktober 23, 2008 at 9:51 pm


Geef een reactie

