Jimmy Kets

Jimmy Kets' BLOG www.jimmykets.be

Weekendkrant 3

with 18 comments

Voor de Zeno bijlage van De Morgen moest ik een portret maken van Patrick Janssen. De foto mocht niet in kleur zijn maar moest echt in zwart-wit zijn. Al mijn kleurprincipes dan maar even aan de kant gezet en de opdracht uigevoerd in zwart-wit. De originele foto is in Kleur gemaakt en achteraf heb ik me in lightroom wat bezig gehouden met experimenteren tot het een voor mij aanvaardbare zwart-wit look had. En het fake zwarte randje dan…. Ja dat heb ik er rond geplakt in photoshop. Even veel van mijn principes aan de kant gezet, maar k(l)(r)ant is koning🙂

Written by Jimmy Kets

augustus 24, 2008 bij 2:44 pm

Geplaatst in Uncategorized

18 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ik ben fan van de zwart/wit-foto’s in Zeno. Deze past er heel goed bij. Mooi portret en mooie zwart/wit-omzetting. Waarom is dat tegen jouw principes?

    gekiekt

    augustus 24, 2008 at 4:27 pm

  2. Tegen mijn principes is misschien nogal zwart wit uitgedrukt. Dat zwarte fake randje is tegen mijn principes omdat het niet echt is. Maar anderzijds vind ik het rond deze foto nog wel werken, het beeld komt in zekere zin beter tot zijn recht. Wat ik dan weer niet mooi vind, zijn fake zwarte randjes rond kleurfoto’s….(alhoewel ik me hier vroeger ook al schuldig aan gemaakt heb🙂 )
    Tja, ik ben gewoon een kleurenfotograaf, het zal’m dat zijn.

    Jimmy Kets

    augustus 24, 2008 at 4:49 pm

  3. waarom moet die dan zwartwit? binnenin de Zeno staat toch ook kleur…

    nyklyn

    augustus 24, 2008 at 5:56 pm

  4. Hoe dan ook, bewierookt worden door de burgermeister van Antwerpfen, toch een uiterst kritisch mens, is niet niks. Grappig hoe De Morgen dit weekend veranderde in De Kets lol, en het was nog geslaagd ook.

    peterc

    augustus 24, 2008 at 6:14 pm

  5. @nyklyn: Die vraag heb ik ook gesteld. Heeft te maken met het feit dat al de andere De Morgen zomergasten ook in Zwart Wit waren. Niet zozeer dat het voor Zeno was. Vorige opdrachten (zie ok Tom Lanoye) die ik voor zeno makten waren allemaal in kleur.

    Jimmy Kets

    augustus 24, 2008 at 6:20 pm

  6. Artur moet dringend De Morgen van dit weekend zien te bemachtigen!

    Artur

    augustus 24, 2008 at 6:45 pm

  7. tiens, mijn comment is weer verdwenen in cyberspace.
    wat ik gezegd had: mooi portret. heel mooi. is al de 4e keer vandaag dat ik ernaar kijk.

    PS. de ruimte rond een beeld heeft een grote invloed op het beeld zelf. Een zwarte kader errond kan inderdaad veel doen. Ik heb er dan ook geen problemen mee dat mensen een zwart frame rond hun foto aanbrengen. Wél heb ik er een (principieel) probleem mee dat je een kader hebt gekozen alsof het een analoog negatief was. Dan zou ik een effen/rechte zwarte kader genomen hebben. Dan doe je tenminste niet alsof :o)
    Waarom vind ik dat belangrijk (voor de digibeesten :o) : omdat de zwarte rand een technisch bewijs is dat je je foto niet hebt gecropt bij het afdrukken (archaïsch voor printen🙂 Alles wat binnen de zwarte kader valt, is het volledige negatief zoals bij de opname. For what it’s worth…
    Het is je vergeven jimmy, het is je vergeven ;o)

    dieterdelathauwer

    augustus 24, 2008 at 8:51 pm

  8. @dieter: je hebt gelijk ivm dat randje. Ik had er gewoon een strakke zwarte rand kunnen rondzetten, had beetje minder fake geweest🙂
    Op zich vond ik het nog wel eens leuk om in lightroom wat te experimenteren en te zoeken naar de juiste zwart/wit look. Ben er nog wel content van.

    Jimmy Kets

    augustus 24, 2008 at 9:15 pm

  9. Mooi portret hoor Jimmy, en heerlijke zwart wit omzetting. Ik ben ook al enige tijd bezig om de ‘ultieme’ black & white preset in lightroom te vinden🙂 Jij bent al héél aardig op weg🙂

    Jens Daems

    augustus 24, 2008 at 9:26 pm

  10. Blij dat je je principes even aan de kant hebt gezet Jimmy, want het is een zeer mooi portret geworden met een mooie omzetting.
    Ik betwijfel het of ie in kleur even sterk zou overkomen, wat vind jij?

    Rulan Kurek

    augustus 25, 2008 at 7:31 am

  11. Hey Jimmy, schitterende foto !
    Zelf hou ik enorm van zwart wit fotografie.

    is dit met de 5D gefotografeerd?
    en met welke lens aub ?

    thanks !

    dave

    augustus 25, 2008 at 10:22 am

  12. @dave: foto is gemaakt met een canon 1ds markIII, zelfde scherptediepte als een 5D, enkel meer pixels en betere body. Deze is gemaakt met mijn 24-70mm 2.8…. op diafragma 3,5 en op 24mm en 125 iso.

    Jimmy Kets

    augustus 25, 2008 at 10:30 am

  13. bedankt !
    Mooi toestel die 1ds !! maar niet voor mijne pocket als je begrijpt wat ik bedoel🙂
    Ik wacht momenteel op de opvolger van de 5d ( als ie er ooit gaat komen tenminste )
    in ieder geval zeer mooi portret !!
    groetjes

    dave

    augustus 25, 2008 at 10:34 am

  14. 24mm? Heb je met een 1ds een beperktere scherptediepte in vergelijking met camera’s met cropfactor? Ik vind de scherptediepte hier heel mooi maar als ik op 24 mm fotografeer voor een soortegelijk portret en zelfs met een diafragma van 2,8 kom ik aan een grotere scherptediepte. ALthans, die indruk heb ik toch.
    Ik sta er ook vaak van te kijken hoe beperkt de scherptediepte soms is bij bv. Stephan Vanfleteren, zelfs als de modellen er integraal opstaan.
    Of komt hier photoshop aan te pas?

    gekiekt

    augustus 25, 2008 at 1:55 pm

  15. @gekiekt: toestellen met een cropfactor hebben een andere scherptediepte dan full frame 35mm. Anderzijds hebben middenformaat camera’s zoals diegene waar Stephan zijn portretten meestal mee maakt, nog een andere scherpte-diepte (mooiere DOF om het in blogfototermen te zeggen).
    Wat deze foto betreft: hier is achteraf niets aan gephotoshopped wat scherptediepte betreft. Zoveel dof ziet er ook niet in deze foto vind ik. Dat gevoel kan wel verterkt zijn door de bewerking (donkere hoeken enzo). Zelfs met 16 mm kan je mooie scherptediepte krijgen, hangt er echt van af hoe dicht je onderwerp bij je camera staat…

    Jimmy Kets

    augustus 25, 2008 at 2:49 pm

  16. Toff foto!
    Enigste minpuntje is dat hij nogal oud lijkt op de foto, ik weet niet of het door zijn gelaatsuitdrukking is of de zwartwit omzetting die iets lichtere contrasten mocht hebben…nuja veel kon je er waarschijnlijk niet aan doen.

    Jens

    september 2, 2008 at 3:28 pm

  17. sterk portret, knap werk!!
    btw, binnenkort nog meer werk van je bij szymon?

    wouter

    september 12, 2008 at 9:57 pm

  18. Ik vind het ook een leuk beeld. Antwerpen is mooi in beeld gebracht maar is dan toch weer niet overduidelijk op de voorgrond. (wat niet altijd even simpel is met al die herkenningspunten).

    De zwarte rand stoort me niet – ik gebruik hem ook soms. Dat is dan vooral zodat de persoon die de foto bekijkt, niet meteen wordt afgeleid door alle zever, toeters en bellen die rond het beeld staan. Op het web kan ik het zeker verdragen, in een magazine minder.

    Had je trouwens gevraagd om een effen shirt (voor het contrast) of is dat achteraf bijgewerkt in LR?

    Tom

    september 17, 2008 at 5:45 pm


Geef een reactie

