Jimmy Kets

Jimmy Kets' BLOG www.jimmykets.be

Ambras

with 18 comments

Dit filmpje vind ik persoonlijk één van de beste dat ik tot hiertoe gemaakt heb. Het filmpje dateert van 4 jaar geleden. Mijn ouders hadden net ruzie gemaakt en mijn vader had net een cd van Adamo opgelegd om mijn moeder die zich had teruggetrokken in de tuin, terug naar binnen te lokken. Ik liep toen nogal vaak in huis rond met mijn videocamera’tje. Tis nu niet perfect gefilmd ofzo, maar het heeft iets puurs omdat het niet geënsceneerd, of gemonteerd is en zonder dat er achteraf muziek is opgeplakt, rechtstreeks uit de camera dus. Alles leek wel samen te vallen. De moment dat mijn moeder met haar handen voor haar gezicht zit en mijn vader niet goed weet wat te doen en in de keuken met een vod het aanrecht aan het kuisen is, vind ik het strafste fragment.
Enkele maanden geleden zijn mijn ouders uit elkaar gegaan.

Druk zeker HIER voor de grotere en vloeiendere versie op Vimeo, ook het geluid is veel beter dan op Youtube.

Written by Jimmy Kets

augustus 17, 2008 bij 4:29 pm

Geplaatst in film

18 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. “Dit filmpje vind ik persoonlijk één van de beste dat ik tot hiertoe gemaakt heb.”

    Ik ga akkoord Jimmy, verdomme, je hebt hier een totaalpakket en dat zonder editing. Echt knap. Je laat scenes zien waar ik vermoedelijk al lang gestopt zou zijn met filmen. Ongetwijfeld de reden waarom het filmmaken nooit echt een deel van me is geweest. Ik vind het filmpje emotioneel zwaar geladen, ook zonder het weten van hun achtergrond. Het doet me wel iets, vreemdgenoeg. Het brutale, als dat het juiste woord is, boeit me ook enorm. Je blijft maar filmen. Telkens op het gepaste moment even naar de deuren toelopen.

    Je filmpje vertoont, naar mijn gevoel, een groot dogme95-gehalte. Je zou er zin van krijgen om zelf weer te filmen.

    Klaas

    augustus 17, 2008 at 5:10 pm

  2. amai zeg…dat lange shot van je ma met niemand anders meer in zicht is zeer sterk. Genoeg tijd voor de kijker om zich alles voor te stellen over wat zij nu denkt en voelt. Het duurt net lang genoeg, want ik kreeg op het einde ervan het gevoel (gêne) dat ik er als buitenstaander eigenlijk niet hoorde te zijn, het zijn immers haar persoonlijke gevoelens. Straffe kost! f

    frankyvanherreweghe

    augustus 17, 2008 at 5:44 pm

  3. nogal aangrijpend, zeker wanneer je weet wat de afloop 4 jaar later is. De muziek maakt het ook zo echt en puur en ook wat dramatisch. En dan de contrasten tussen je mama, sereen, ingetogen, triest en je papa, schijnbaar vrolijk, grappend, …. niet goed beseffend wat de “schade” is.

    Jürgen Doom

    augustus 17, 2008 at 6:44 pm

  4. Zou zo uit een Vlaamse film kunnen komen. Ambras, bokes,…. Vlaams Drama, alleen echt dan.
    Want omdat dit geen fictie is kreeg toch een soort voyeuristisch gevoel tijdens het bekijken. Knap dat je bent blijven draaien.
    (en dit met het www deelt….)

    Steven

    augustus 17, 2008 at 10:04 pm

  5. Prachtige composities!

    2:00 en 3:05 zijn super!

    Erg sterk filmpje zonder bewerking. Allemaal in een shot. Ondanks de korte lengte van de film kan je je inleven in de personages. Hier dromen veel filmmakers van.

    Ik moet ook eens beginnen filmen denk ik. Je inspireert me Jimmy!

    Artur

    augustus 18, 2008 at 9:53 am

  6. knap. alweer.
    zelf vind ik dit té persoonlijk om op het www te gooien – maar daar beslis jij alleen over natuurlijk. geef mij maar doel – waar eveneens je persoonlijkheid inzit, maar niet zo direct.
    wat niet wegneemt dat dit goed gemaakt is.
    technisch inhoudelijk treft mij vooral de gelijkwaardigheid pa-ma; voor mij is er in dit filpje geen batman en geen joker – enkel grijstinten; donkergrijs.

    dieterdelathauwer

    augustus 18, 2008 at 12:12 pm

  7. Ik volg Dieter een beetje in ” té persoonlijk om op het web te gooien”. Hoe staan je ouders hier tegenover?
    Het filmpje zelf ferm Kempisch aangrijpend! Zou vettig zwart/wit het hier sterker maken?

    jef beirinckx

    augustus 18, 2008 at 12:25 pm

  8. @jef: zwart-wit: No way🙂
    Mijn moeder heeft er geen probleem mee dat dit filmpje op het net staat.

    Jimmy Kets

    augustus 18, 2008 at 12:35 pm

  9. @dieter: voor mij ligt dit in het verlengde van bijvoorbeeld mijn foto’s van mijn vader en broer die naar een voetbalmatch gaan kijken in Manchester.

    Jimmy Kets

    augustus 18, 2008 at 12:40 pm

  10. De Matchoftheday reeks is zéér sterk en heb ik al lang geleden gesmaakt. Persoonlijk vind’k dit filmpje daar minder goed bij aansluiten ook al zijn de protagonisten min of meer dezelfde.

    jef beirinckx

    augustus 18, 2008 at 1:13 pm

  11. @jef: zei jij daar “zwart-wit” op jimmy’s blog????????? oejejoejejoej, dat komt niet goed :o)

    @jk: ik begrijp het hoor.. ’t was maar een bedenking. Niet in de zin van “ik zou het niet gedaan hebben” maar eerder in de zin van “toch moeilijk om zoiets moois/moeilijks te aanschouwen zomaar op het web”.
    Is beetje zoals een mooie sensuele subtiel-erotische foto van een mooi meisje. Als je het op flyers zet en 20.000 exemplaren rondstrooit versus een hokje in een museum waarbij je eerste twee fluwelen gordijnen moet opzijschuiven om dan in de volkomen duisternis die foto te mogen aanschouwen. En dat kunnen ook 20.000 toeschouwers zijn.

    soit, het is zeker geen kritiek, gewoon wat overpeinzingen die door mijn hoofd vlogen en voorwerp dienen uit te maken van een gesprek, niet van wat onpersoonljk heen en weer getyp ;o)

    dieterdelathauwer

    augustus 18, 2008 at 1:21 pm

  12. @dieter: Ik kan he wel volgen in je redenering hoor. Bij gebrek aan een museale ruimte (voorlopig🙂 ) gebruik ik nu maar het internet om dit filmpje te laten zien aan een publiek. Misschien dat ik binnenkort op mijn website een rubriekje Jimmy’s personal movie collection ga maken. Je moet dan niet eert 2 fluwelen gordijnen passeren, maar wel misschien 2 keer op een button klikken🙂

    Jimmy Kets

    augustus 18, 2008 at 1:31 pm

  13. WOW.. ik ben helemaal onder de indruk.
    de emotie is dus echt en ook de muziek is er niet achteraf in gezet.
    je zou bijna zeggen dat het gemaakt is, maar je ziet dat de situatie sterker is dan de afkeer voor de camera. krachtigste moment vind ik het heen en weer lopen van je vader vlak voor die maar besluit weg te gaan nadat hij met de aai over de bol heeft gemerkt dat de situatie niet zo makkelijk valt te redden. knap in beeld gebracht…

    ruud

    augustus 18, 2008 at 9:52 pm

  14. Ik zat precies naar een scene uit een film te kijken. Ik zou zeggen: goed geacteerd. Des te pijnlijker als je realiseert dat dit realiteit is.
    Straf filmpje!

    ghostshot

    augustus 18, 2008 at 10:06 pm

  15. Hey Jimmy,

    heb je al eens in’t echt ontmoet en moet zeggen dat je een hele aparte kijk heb op de dingen des levens. De ideeën die in je hoofd spelen dan nog eens omzetten in een pakkende foto of filmpje maakt het toch wel bijzonder.

    Probeer misschien de volgende keer een aantal passende foto’s in je video’s te monteren/combineren?

    Straffe toebak!

    Greetz,

    Ronny Engelen

    augustus 21, 2008 at 11:06 am

  16. Zeer sterk filmke hoor Jimmy, echt waar… Verdomd goeie kwaliteit trouwens precies die Vimeo🙂

    Jens Daems

    augustus 21, 2008 at 11:19 am

  17. Wat mij hier nog het meest van al fascineert is het feit dat je ouders je ondanks alles lieten verder filmen…
    Alsof ze, ondanks de ruzie, het met één ding alleszins eens waren: wat er ook gebeurt, de wereld mag zelfs vergaan, maar onze zoon moet zijn ding, zijn werk, zijn passie, zijn hobby… kunnen verder doen. Een prachtig gegeven, toch?

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    augustus 27, 2008 at 11:12 am

  18. Jimmy, ik kreeg dit filmpje via een collega van Sint Lucas doorgemailed.
    Ik moet denken aan het werk dat je in het tweede jaar maakte rond CONTRAST.
    Toen had je je ouders in beeld gebracht en het zat er toen al in:
    beginnende fotograaf die vastlegde wat er fout zat.
    Straf filmpje. Ik ben ontroerd.
    Hou je goed!

    Anne Kurris

    september 10, 2008 at 2:59 pm


Geef een reactie

