Jimmy Kets

Jimmy Kets' BLOG www.jimmykets.be

advertentie radio 1

with 11 comments

Neen, deze foto heb ik afgelopen zondag niet tussen de soep en patatten gemaakt in Blankenberge. Ik maakte de foto vorige week dinsdag op het strand van De Panne in opdracht van Duval Guillaume.
Dit is de eerste echte reclamefoto die ik ooit gemaakt heb. Het was best wel een vermoeiend dagje. Diezelfde dag werd er in eerste instantie de tv-spot opgenomen van de campagne. Ik moest vooral heel veel geduld hebben en wachten op het juiste moment en het vooral het juiste licht. Dan heb ik 10 minuten de tribune, de figuranten en het strand voor mij gekregen om het beeld te maken.
Heb de advertentie vandaag al gezien in De Morgen en De Standaard, en ze staat waarschijnlijk ook in al de andere grote kranten.

Written by Jimmy Kets

juli 9, 2008 bij 7:21 am

Geplaatst in Uncategorized

11 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. knap! G&D is trouwens niet de minste!!
    drie vraagjes:
    1. kun je een woordje uitleg geven over je eigen creatieve inbreng als je werkt voor een reclamebureau?
    2. uit ervaring weet ik dat er nogal wat wordt afgephotoshopped bij reclamebureaus. het zou interessant zijn moest je de “negatief”versie en de uiteindelijke versie naast elkaar laten zien!
    3. is ALLES wat we in beeld zien geensceneerd? bvb ook die twee personen die rechts komen afgewandeld?

    dieterdelathauwer

    juli 9, 2008 at 8:02 am

  2. @dieter: Mijn opdracht bestond erin om de tribune in beeld te brengen samen met de nadar in de voorgrond. Je moest duidelijk voelen dat de tribune op een strand staat, dus niet enkel groot de tribune in de voorgrond, de omgeving errond was ook belangrijk. Voor de rest heb ik carte blanche gekregen, maar ter plekke heb ik nog wel samen met 2 creatieven van Duval Guillaume overlegd. De randactiviteiten rond de tribune mochten ook niet te prominent worden, de tribune was het belangrijkste.
    Concreet mijn eigen inbreng: Ik heb het standpunt en de compositie van mijn foto bepaald. Ik heb het jongetje met de schop gevraagd om op die plaats te schuppen. Heb ook gevraagd dat de mensen op de tribune allen naar één kant keken en ook gevraagd dat de man links boven op de tribune zijn arm zo hield en zijn petje vastnam. Ook de madam rechts die ligt te zonnebaden heb ik daar gelegd en de parasol (die tijdens de tv opnamen plat lag) heb ik rechtop gezet.
    De twee personen die in de verte wandelen was toeval. Uiteraard is het geen toeval dat ik dan net deze foto heb gekozen.
    Wat is er dan gephotoshopped? De banner op de nadar. Er was oorspronkelijk wel een banner maar die was over 2 nadars gespannen (dit was veel te breed bij een verticale foto). Dan heb ik maar gevraagd dat er één (lege) nadar geplaatst werd.
    Het enige andere wat er nog gephotoshopped is, is het witte zeil van de tribune en de letters op de tribune.

    Jimmy Kets

    juli 9, 2008 at 8:32 am

  3. chappeau!
    en bedankt voor deze superuitleg – enorm veel geleerd door je antwoord.

    PS. het gravende mannetje is een superdetail!

    dieterdelathauwer

    juli 9, 2008 at 8:56 am

  4. een nieuwe wereld van de fotografie opent zijn deuren voor je

    nyklyn

    juli 9, 2008 at 9:33 am

  5. Erg leuke uitleg Jimmy!

    Ik hoop dat je dit meer mag doen. Reclamefotografie moet ook financieel interessant zijn. Goed werk.

    Artur

    juli 9, 2008 at 10:26 am

  6. Helpt het bloggen om zo’n opdracht te scoren (contact via pietel ofzo?)…

    PieterJan Viaene

    juli 9, 2008 at 11:42 am

  7. Bloggen en een website met je foto’s kan helpen om aan opdrachten te komen. In dit geval is het alleszins niet via deze blog gegaan en niet via pietel.

    Jimmy Kets

    juli 9, 2008 at 11:51 am

  8. Net de televisiespot gezien…’k vind jouw beeld érg knap, je moet ’t maar doen en dan nog met wat tijdsdruk. Gebruik je dan een pol.filter?

    Groetjes

    resusaap

    juli 11, 2008 at 6:34 pm

  9. Ik heb altijd een uv filter op mijn lens staan ter bescherming, voor de rest heb ik geen enkele ervaring met andere filters.

    Jimmy Kets

    juli 11, 2008 at 6:38 pm

  10. Had jij niet eerder voor DG een foto genomen van de voetballende dame? Eerste reclamefoto.

    Contact via Ingrid gegaan? Creatieven Hans en Raoul?

    Pieter

    juli 13, 2008 at 4:07 pm

  11. @pieter: ja op al je vragen. De foto van de voetballende madam was inderdaad een advertentie beeld, maar kaderde eerder in een wedstrijd (standaard solidariteitsprijs). Dat beeld heeft enkel in De Standaard gestaan. Deze advertentie in alle kranten.

    Jimmy Kets

    juli 14, 2008 at 12:45 pm


Geef een reactie

