Jimmy Kets

Jimmy Kets' BLOG www.jimmykets.be

De grootste fotografen

with 21 comments

Ik vroeg me net af of er veel fotobloggers onder jullie de collectie “De Grootste Fotografen” verzamelen?
En welke fotografen ontbreken er volgens jullie in de collectie?
Persoonlijk snap ik niet dat Martin Parr ontbreekt, één van de strafste fotografen die er is. En waar zit James Nachtwey?

1. Helmut Newton
2. Henri Cartier-Bresson (31/10)
3. Sebastião Salgado (7/11)
4. Robert Capa (14/11)
5. Robert Doisneau (21/11)
6. Man Ray (28/11)
7. Peter Lindbergh (5/12)
8. Carl De Keyzer (12/12)
9. Patrick de Spiegelaere (19/12)
10. Tim Dirven (26/12)
11. Bruno Stevens (2/1)
12. Michiel Hendryckx (9/1)
13. Filip Claus (16/1)
14. Herman Selleslags (23/1)
15. Stephan Vanfleteren (30/1)

Written by Jimmy Kets

december 22, 2007 bij 12:53 pm

Geplaatst in Uncategorized

21 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Erwin Olaf
    Annie Leibovitz
    David Lachapelle

    Mick

    december 22, 2007 at 1:20 pm

  2. De reeks is nogal vreemd samengesteld, toegegeven, en die doos staat overal in de weg! Het is blijkbaar een internationaal initiatief, o.a. in de Italiaanse Corriere de la Sera, met nadruk op.. tja, op wat eigenlijk, nieuwsfotografen? Prettig is dan weer dat er heel wat Belgen bij zitten. Ook daar zijn er wel meteen 5 anderen bij te verzinnen (zoals loopgraver Filip Tas, niet mijn favoriet, maar historisch wel belangrijk)

    Peter Cnop

    december 22, 2007 at 1:34 pm

  3. Jimmy, een vraag die ik me ook dikwijls heb gesteld, en ik niet alleen. Waarom zitten er zoveel Belgische fotografen in die selectie? En waar zitten inderdaad Parr, Nachtwey, Erwitt… om er maar enkelen te noemen. Of Kets?🙂

    Serge

    december 22, 2007 at 2:12 pm

  4. Bettina Rheims?

    ilse

    december 22, 2007 at 3:01 pm

  5. idd
    waar is Koudelka, Mapplethorpe, Kertész,…
    laten we zelf een collectie lanceren over ‘de grootste fotobloggers’
    met Kets, VanDamme, Arturian, Freh,… en alle anderen

    nyklyn

    december 22, 2007 at 3:30 pm

  6. Waar zijn Harald Finster, het echtpaar Becher enz.

    Deze selectie is tamelijk Partijdig tegenover de internationale fotografenwereld. Daar is niets mis mee, maar om een neutralere lijst samen te stellen denk ik dat je maximum twee fotografen per land kunt ”kiezen”.

    Een ‘Vlaamse’ top 10 zou misschien beter zijn?

    Tim Freh

    december 22, 2007 at 9:34 pm

  7. Frans Lanting, Art Wolfe, Yann Arthus Bertrand… de documentaire fotografie is toch minstens even belangrijk en boeiend als de nieuwsfotografie ?

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    december 22, 2007 at 10:43 pm

  8. Waar is Ansel Adams? En John Lanting, en…
    Hoe lang gaat deze serie nog verder?

    René

    december 23, 2007 at 1:43 pm

  9. *Iedereen heeft wel een ‘favoriete’ lijst met bepaalde fotografen. Ik denk de mensen die deze lijst bedachten ook😉 . En je ziet al snel enkele bekende fotografen over het hoofd…

    Tim Freh

    december 23, 2007 at 8:55 pm

  10. mensen.. pas op als je naar de site van Robert Doisneau gaat !
    ik kreeg een virusmelding toen ik daar de homepage opende !!!

    Ruud

    december 25, 2007 at 10:10 am

  11. Francesco Zizola … ik wordt depressief van de kwaliteit en de kleuren van die man … zo goed …
    Ik denk dat die titel op die doos , een marketing truckje is…om te verkopen .. t staat er groot op🙂
    wat is groot trouwens … k vond wel mooi wat er achteraan op de bijlage van Patrick De Spiegelaere te lezen stond : “Harry Mulisch ontvouwde ooit de theorie dat alle mensen een absolute leeftijd hebben: sommige mensen worden oud geboren, anderen blijven eeuwig twaalf of zestien. Patrick bleef zijn leven lang een groot kind dat die gave van de verwondering bewaard had. en daarom zag hij wat andere mensne niet zagen ….

    lieven

    december 25, 2007 at 6:59 pm

  12. Ik had het liever Belgisch gezien. En dan had De Morgen natuurlijk Dieter Telemans niet mogen vergeten.

    Karel

    december 25, 2007 at 10:53 pm

  13. Voor mij mocht Martin Parr er ook bijzitten.
    Zijn boek “Small World” is alvast in mijn bezit..😀

    Sophie

    december 26, 2007 at 7:02 pm

  14. In de categorie ‘vergeten Belgen’ en hierboven nog niet genoemd: Julien Coulommier, Georges Vercheval, Gilbert De Keyser, Gilbert Fastenakens, Harry Gruyaert, Dirk Braeckman, Bruno Stevens en John Vink.

    Luc Rabaey

    december 27, 2007 at 1:20 pm

  15. De titel (de GROOTSTE fotografen) van deze commercieel zeer wel opgezette reeks klinkt inderdaad wat groots en eigenlijk ook wat vals voor hen die van de oude en de nieuwe wereldgeschiedenis van het fotografendom iets meer afweten. Daarom stelt men er best geen al te diepe vragen bij en zeker niet de oprispende vraag of het misschien zou kunnen dat er in dat kleine rijtje van de grootsten één schaars plaatsje werd vrij gehouden voor één old master van de bevriende kwaliteitskrant De Standaard?

    In mijn persoonlijke shortlist van internationale grootsten zouden zeker ROBERT FRANK, FRIEDLANDER, WILLIAM KLEIN en ook BRUNO BARBEY en VANDERELSKEN opduiken en in mijn nog korter lijstje van Belgische groten zou WOUTER DERUYTTER niet ontbreken.

    Tot slot nog dit: van alle tot nu toe gepubliceerde fotografen, vond ik de meest pertinente en meest aangrijpende quote, die van PATRICK DE SPIEGELAERE: “ik trek met mijn kloten”. In dit ene zinnetje zit mijns inziens meer fotografisch inzicht en wijsheid dan in alle cursussen samen van 5 jaar kunstacademische vorming. Er is dus nog hoop, voor de aankomende grootsten…

    Jos

    december 28, 2007 at 9:32 am

  16. TO LUC RABAEY …
    BRUNO STEVENS ZIT IN DE REEKS é …🙂

    lieven

    december 28, 2007 at 1:38 pm

  17. Dat het commercieel goed in elkaar zit, daar moet je niet aan twijfelen, maar goed doen voor iedereen is natuurlijk onmogelijk… wedden dat er een vervolg zal komen als het voldoende opgebracht heeft ?
    Sally Mann, Alison Jackson, Mona Kuhn, Jehad Nga, Massimo Vitali enz, kwestie van de horizon wat te verruimen.

    carl

    december 28, 2007 at 8:03 pm

  18. Ben ik trouwens verkeerd als ik zeg dat jouw stijl een beetje lijkt op die van Parr ?

    Ik ging die reeks trouwens verzamelen, maar uiteindlijk toch niet gedaan.

    Frederik

    december 30, 2007 at 4:02 pm

  19. John Vink ontbreekt, hij is vast te stil…

    Beno

    februari 10, 2008 at 8:38 pm

  20. Ik kom dit onderwerp nu pas tegen en verbaas me zeer over de reacties. Wat een ontzettend raar idee hebben sommige mensen over wat “de Grootste Fotografen” zouden zijn…het gaat er toch niet om dat je zonder enig (foto)historisch besef van de paar fotografen die je kent er b.v. 3 opnoemt waarvan je de foto’s mooi vindt? De grootste fotografen, kom op, die wonen niet bij jou in het dorp, en ook niet allemaal in België of Nederland. Ooit gehoord van Winogrand, Atget, Brandt, Arbus, Brassaï enzovoorts, ik kan nog wel een poosje doorgaan. Echte grote fotografen.

    Tom Stappers

    januari 13, 2010 at 11:51 pm

  21. Fotografen maken foto’s.
    Recensenten maken grote fotografen.

    M.Baillie

    februari 15, 2010 at 4:05 pm


Geef een reactie

