Jimmy Kets

Jimmy Kets' BLOG www.jimmykets.be

Belgicum

with 14 comments

Gisteren ben ik naar de opening geweest van Stephan Vanfleteren’s expo Belgicum in het fotomuseum van Antwerpen.
Zelf ben ik geen zwart-wit fotograaf, en haal ik vooral inspiratie uit kleurfotografen zoals Harry Gruyaert, William Eggleston enz. Maar bij het bekijken van Stephan’s werk kan je niets anders hebben dan Grote Bewondering en Respect. Dit is het resultaat van jaren van gedreven werk en intens en respectvool omgaan met je onderwerp.
Stuk voor stuk zeer sterke beelden in meesterlijk zwart-wit. Niet voor niets dus de held van menig beginnend (en nadien ook nog natuurlijk) fotograaf. Het is zijn reeks van “Hobo’s in the USA” (onderste foto) die mij de inspiratie gaf om met fotografie te beginnen.
De tentoonstelling is mooi opgebouwd en het boek is zeer schoon.

Proficiat Stephan!

Written by Jimmy Kets

september 28, 2007 bij 8:20 am

Geplaatst in photography

14 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Een tentoonstelling waar ik zeker ook naartoe zal gaan! Ik had er gisteren op mijn blog ook al even aandacht aan besteed. Het interview met Vanfleteren vorig weekend in De Morgen was bovendien erg mooi.

    Serge

    september 28, 2007 at 9:00 am

  2. Woensdag ga ik met m’n medestudenten van 2Foto (Narafi) naar die tentoonstelling. Klassiek schooluitstapje als het ware😛 We gaan ook jouw foto expo bezoeken en ik vond dat een superidee. Gisteren terug een foto van je gezien in De Morgen, herkende je stijl en zag dan rechtsonderaan je naam staan. Nieuw, ongezien werk van iemand herkennen aan de hand van de stijl en er een naam op kleven.

    Klaas

    september 28, 2007 at 10:00 am

  3. Stephan Vanfleteren is een fotograaf naar mijn hart. Ik bewonder niet enkel zijn foto’s maar ook zijn kijk op de fotografie. Hij is de beste fotograaf van België, maar hij blijft er zeer rustig bij. Respect voor meneer Vanfleteren! We kunnen er nog veel van leren.

    Ik ga zeker de tentoonstelling bezoeken en als ik wat centjes over heb koop ik zijn boek ook.

    Artur

    september 28, 2007 at 10:43 am

  4. Ik ga ook wel eens binnen springen. Vond het jammer dat de tentoonstelling nog niet begonnen was toen ik mijn Japanse rondleiding gaf in A’pen…

    Imke Dielen

    september 28, 2007 at 1:41 pm

  5. Uit de commentaren op te maken moet Vanfleteren een bijzonder iemand en een begenadigd fotograaf zijn. Reden om dus binenkort maar (weer) eens zuidwaarts te reizen en nu misschien met mijn nederlandse fotovrienden. Ik ga nog kijken tot wanneer de expositie te zien is.

    René Wouters

    september 28, 2007 at 2:47 pm

  6. Je collega nog wel!
    Ben er vandaaag ook naartoe geweest en daarna naar de szymon gallerij gaan zoeken maar niets gevonden
    Volgende week met een plan door tstad!
    Verdorie

    Ja het was HEEL sterk, Stephan is een van mijn allerfavoriete fotografen!
    Maar soms was het erg vervelend om naar de kleine foto’s bovenaan te kijken
    Heb er 1.5uur rond gelopen
    Heel fascinerend. De mist beelden waren ook zo sfeervol
    Genieten!
    Gewoon Genieten!!!!
    Zoals Artur ook zegt: een fotograaf naar m’n hart

    Zal je volgende week mijn verslag uitbrengen van de tentoonstelling in de szymon gallerij

    Groeten
    Dries
    Website

    Dries Segers

    september 28, 2007 at 6:08 pm

  7. ‘k Moet dringend eens naar Antwerpen om wat foto tentoonstellingen te bezoeken…

    Franky Van Damme

    september 28, 2007 at 6:22 pm

  8. Trouwens, ben ook ongeloflijk bewonderaar van William Eggleston.
    Heb hem helemaal besproken met fotografie.

    Dries Segers

    september 28, 2007 at 8:21 pm

  9. […] Belgicum « Jimmy Kets (tags: fotografie) […]

  10. Ja, Stefan heeft prachtige foto’s gemaakt, ik was er vrijdagavond ook en ik was zeer onder de indruk. Ga zeker nog eens kijken als het wat minder druk is. Gelukkig kon ik die avonden nog een van de laatste fotoboeken van Belgicum in de museumwinkel kopen. Ook een absolute aanrader!

    Bart

    september 30, 2007 at 8:00 am

  11. Er was een heel interessant interview met hem op radio 1 en dit naar aanleiding van de opening van zijn tentoonstelling. Op deze link http://www.radio1.be/programmas/mezz/p/2 lees je er meer over (scroll een beetje naar beneden).

    Jürgen Doom

    oktober 4, 2007 at 7:33 am

  12. Jimmy,

    Ben vandaag langs de Szymon gallerij geweest.
    Er was al ongeloflijk veel volk binnen voor 14.00 op de dag.
    Maar het liet wel een indruk
    Ik vond de tentoonstelling een geheel, maar weinig plaats.
    De foto’s hingen nogal kort op elkaar.
    Buiten dat was het echt een mooi geheel al deze beelden te zien.
    Proficiat met deze tentoonstelling.
    Kga er nog een van de dagen heen gaan als er wat minder volk is.

    Groeten!
    Dries Segers
    :: Website ::

    Dries Segers

    oktober 4, 2007 at 2:22 pm

  13. Magical Stephan

    Tonight I went to the opening of the Stephan Vanfleteren exhibition in the Fotomuseum in Antwerp. The exhibition is called “Belgicum” and is an amazing collection of his famous black & white photos.

    Brussel, 2004 © Stephan Vanfleter…

    5 by 5

    oktober 5, 2007 at 2:00 pm

  14. De tentoonstelling is inderdaad fantastisch.
    De omstandigheden op de opening waren wel niet ideaal om er echt in op te gaan… te veel volk en heel warm in de hoofdzaal!
    Vooral de foto’s bij mensen thuis in hun eigen omgeving vond ik echt wel straf omdat daar zeker bij die foto’s de persoon achter de camera een even grote rol speelt als die ervoor.

    AlphaDelta

    oktober 5, 2007 at 2:01 pm


Geef een reactie

