Jimmy Kets

Jimmy Kets' BLOG www.jimmykets.be

USA Dag 9

with 5 comments

De laatste halve dag voor het vertrek naar huis… In plaats van veel te vroeg op de luchthaven van Boston te arriveren zijn we nog naar één of ander strandje geweest op zo’n uurtje van de luchthaven. Samen met mijn broer een wandelingetje gemaakt en met mijn camera in de aanslag.
Man man, tis verdomd moeilijk om zomaar op een strand foto’s te beginnen maken. Als ik een vlieg kon zijn met een camera en onbevangen zou kunnen fotograferen…
Als je met zo’n camera machien met een 80-200 mm het strand komt opgewandeld heeft iedereen je direct gezien. Je kan het echt niet maken om boenk iedereen zomaar te fotograferen. Ja, hoe zou je zelf zijn als je op het strand ligt te zonnen en er begint ineens een kerel foto’s van je te maken. Als je een kindje idyllisch een dutje ziet doen op zijn handdoeksken kan je daar niet zomaar beelden van beginnen schieten. Dan moet je dat gewoon vragen, maar zelfs dan nog… Hier in Belgie ligt dat misschien “iets” simpeler als je kan zeggen dat je voor de gazet werkt en dat het voor ne foto vant schoon weer is. Maar probeer dat maar eens op een godvergeten amerikaans strand te doen. Ik heb ook soms echt geen zin om dat allemaal uit te leggen. Behalve als er een madammeke met haar hondje zit dan vraag ik dat wel en meestal zijn die mensen dan heel fier op hun beest en kan je beginnen te fotograferen maar met bijvoorbeeld kinderen ligt dat toch wel iets anders. Er moet ergens een aanleiding zijn waarom je fotografeert. Zomaar een foto van een madam maken die aant zonnen is? Met een telelens kom je der nog mee weg maar liefst zou ik dat dan met mijn 16-35mm doen, zo dicht mogelijk. Misschien denk ik wel teveel na maar toch, tis ni gemakkelijk die strandfotografie. Een aanleiding om een foto te maken kan bijvoorbeeld ook een tatoeage zijn zoals onderstaand beeld, dan vraag ik dat ook even. Die man was even fier over zijn stel poezen op diens rug dan dat madammeke met haar kefferke.

Written by Jimmy Kets

juli 15, 2007 bij 3:15 pm

Geplaatst in photography

5 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Die eerste foto is echt goed. De vrouw van de man moet er blijkbaar om lachen😉 . Je moet wel erg dichtbij die rug hebben gestaan met 16mm🙂 .

    timfreh

    juli 16, 2007 at 11:07 am

  2. Heel interessant dat je wat uitleg geeft over de omstandigheden van een paar foto’s. Met name dan over die drempel die je als fotograaf altijd over moet. Ik kan me voorstellen dat jij hier als beroeps weinig last van hebt, tenzij dan in een uitzonderlijke situatie als deze.

    Thomas

    juli 16, 2007 at 1:31 pm

  3. @thomas: meestal fotografeer ik alles wat ik wil maar maar op zo’n strandplaatsen en met kinderen ben ik er al een paar keer over aangeklamt door mensen die daar niet mee konden lachen, op een pier in Engeland hebben ze mij zelfs eens meegenomen voor verhoor… Dan is de pret er wel af als je dat in je achterhoofd meedraagt.

    Jimmy Kets

    juli 16, 2007 at 2:15 pm

  4. Geen leuke ervaring! Was nog vergeten mijn appreciatie voor de foto te tonen. Bij deze dus.

    Thomas

    juli 16, 2007 at 3:17 pm

  5. @ Thomas: Niet alleen maar beroeps hebben er last van. Het is mij ook al vaker overkomen dat mensen boos reageren. Een keer wilde iemand mijn kaart formateren.

    Maar wanneer je met z’n tweetjes op pad gaat reageren mensen vaak heel anders. De laatste tijd heb ik nauwelijks meer problemen gehad (en ik was toen altijd met iemand anders mee).

    Alleen kun je makkelijker ‘aangevallen’ worden…

    Tim Freh

    juli 16, 2007 at 3:57 pm


Geef een reactie

