Jimmy Kets

Jimmy Kets' BLOG www.jimmykets.be

Jury afstudeerprojecten fotografie

with 20 comments

Woensdag 20 juni, 2007
Half 7 ’s avonds is het hier. Ben net terug van de eindejaarsjury van de afstudeerprojecten fotografie KDG Hogeschool Antwerpen.
De combinatie van de warme zon, de vermoeidheid en witte wijn doet me bijna in slaap vallen.
Het was de eerste keer dat ik in een jury zat, 6 jaar geleden stond ikzelf nog als groen blaadje aan de andere kant.
Eerst individueel een tourke gemaakt en nadien moesten de leerlingen hun werk komen uitleggen en op onze vragen antwoorden.
Makkelijk is het niet om verschillende genres van fotografie te vergelijken. Maar kwaliteit komt echt wel bovendrijven, en als slecht is, ist ja… gewoon slecht, en soms… heeeel slecht.
Namen ga ik hier niet noemen. Terwijl sommigen je verbazen met hun technische en artistieke kwaliteit, doen anderen je van je stoel vallen en je nek breken met hun werk. Een minder goed beeld, dat ook nog eens loskomt van de “met horten en stoten uitgesneden forex” is hopeloos. Studio fotografie die er uitziet alsof het met het eerste het beste aldi kodakske is ingeflitst doen me de vraag stellen hoe het komt dat zo iemand in een 3de jaar is geraaakt.

Written by Jimmy Kets

juni 20, 2007 bij 6:39 pm

Geplaatst in photography

20 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Oei, je jaagt me schik aan…
    Maandag is het D-day in het Narafi, dat wordt nog wat…

    Ake

    juni 20, 2007 at 7:59 pm

  2. Je was zo stil tijdens mijn voorstelling.🙂
    Ik neem aan dat je niets mocht zeggen omdat je mijn beelden al gezien had. Ik ben toch nieuwsgierig om te weten wat je van bepaalde reeksen vond.

    stijn

    juni 20, 2007 at 8:39 pm

  3. Terecht dat je commentaar durft geven. Spijtig dat sommige mensen geen kritische feedback krijgen bij het aanvangen van hun studies of na hun eerste jaar opleiding.

    Want als ze voor de eerste keer degelijke kritiek krijgen bij hun afstudeerproject, waarna ze een job moeten zoeken is dit eerder laat.

    En niet in slaap vallen hé.

    Pietel

    juni 21, 2007 at 6:56 am

  4. Als je wil zien wat de studenten van de Stedelijke Academie Hoboken ervan bakken: onze afstudeertentoonstelling opent morgen de deuren, om 20.00u aan de haantjeslei 68, Antwerpen. Verder nog open op zaterdag van 14-18u, zondag 14-18, woensdag 14-18, donderdag 20-22u. Vrijdag 29 juni: finissage vanaf 20.00u

    stijn

    juni 21, 2007 at 10:05 am

  5. Moet je bij zo’n “afstudeerproject” binnen een bepaalde thema werken of mag het vrij werk zijn ?

    Artur

    juni 21, 2007 at 12:43 pm

  6. @ artur: de studenten mochten het onderwerp voor hun afstudeerproject zelf kiezen.

    Jimmy Kets

    juni 21, 2007 at 1:20 pm

  7. “hoe het komt dat zo iemand in een 3de jaar is geraaakt”

    dat vraag ik mij soms ook af… ik zit in het tweede jaar KDG, misschien is het volgend jaar wel een betere lichting…😉

    PS: zin om een workshop persfotografie te komen geven volgend schooljaar?

    mot

    juni 21, 2007 at 4:01 pm

  8. Wat waren de populairste thema’s zoal ?

    Over de ‘slechte/mindere’ kwaliteit: is dat de schuld van de leerlingen / afstudeerders ? Volgens mij ligt de schuld dan eerder bij de docenten. Zij hebben nl. de taak om kritisch te zijn op het werk van de student; hem wakker te schudden, en dat begint vanaf het eerste jaar.
    En als het echt niet goed is, dan moeten ze al van in het eerste jaar gebuisd zijn.
    Ik heb eigenlijk een beetje hetzelfde meegemaakt. Ik heb een avond-opleiding fotografie gevolgd, en het verbaasde me toch soms dat de docenten (goede fotografen, daar niet van) soms -imho- te weinig kritisch waren.
    Foto’s van medestudenten die ik niet zo goed vond, vond de docent dan weer wel goed, of verbloemde hij z’n mening te veel; misschien durfde de docent niet voor z’n mening uitkomen, ‘k weet het niet. Dat liet bij mij dan wel een beetje het gevoel achter van: tja, als mijn foto niet goed is, heb ik liever dat je dat zegt, dan dat je zegt dat hij wel goed is.

    Eigenlijk ben ik het dus eens met Pietel.

    Frederik

    juni 21, 2007 at 5:37 pm

  9. Ik heb respect voor diegenigen die er in slagen om voor zo’n jury te treden.

    Toch denk ik dat je altijd je best moet doen. Zeker op zo’n belangrijk afstudeerproject. Iemand die er dan met de pet naar gooit…verdient het ook niet (naar mijn mening).

    Mensen die écht geinteresseerd zijn in fotografie zullen zichzelf waarschijnlijk stimuleren om altijd beter te werken.

    Nuttige kritiek is altijd goed. Bij mezelf merk ik vaak niet dat ik soms kleine dingetjes erg fout aanpak. Op de fotoclub wordt dit dan vaak direct afgestraft. In zo’n eerste moment ben je vaak teleurgesteld, maar later begin je te relativeren.

    Tim Freh

    juni 21, 2007 at 9:03 pm

  10. ik weet het niet, comments geven op foto’s kan soms heel nefast zijn … er zijn foto’s die ik jaren geleden niet begreep en ook zwak ingeflitst vond ….vandaag zijn het foto’s die ik een beetje door heb … en morgen kijk ik er naar alsof ik ze zelf graag gemaakt had ….sommige dingen moeten rijpen en zijn meer matuur dan je op dat moment aankan of bent … ik denk dat in een jury zitten heel moeilijk is, omdat je altijd vanuit je eigen perspectief praat en handelt … en dat is niet altijd de juiste in de evolutie van een ‘ander’ toekomstige fotograaf …. / het is misschien een beetje de kunst , van u in de persoon te plaatsen die de foto nam, en het in zijn evolutie te zien … waarmee ik denk dat je enkel goed kan jureren als je de persoon gevolgd hebt, kent in zijn evolutie …

    lieven

    juni 23, 2007 at 12:08 am

  11. Een slechte reeks foto’s is en blijft jammer genoeg een slechte reeks foto’s.

    Jimmy Kets

    juni 23, 2007 at 1:40 am

  12. @ mot:

    Ik ben ervan overtuigd dat alle derdejaars ontzettend hard hun best hebben gedaan voor hun eindwerk. Helaas waren wij een testjaar en is de opleiding gedurende de laatste 2 jaar ontzettend hard veranderd, waardoor we op vlak van begeleiding niet echt consequent zijn opgevolgd. Maar als we één ding geleerd hebben, is het wel dat je niet hoog moet oplopen met je foto’s. Op één uitzondering na (ook ik ga hier geen namen noemen) zijn we allemaal bescheiden en gunnen elkaar het beste. Vrij uitzonderlijk blijkbaar.
    Helaas zal de lichting van volgend jaar met misschien iets te veel zelfvertrouwen voor de jury verschijnen… Ik vond je reeks van Rusland zeer mooi, maar je ego doet me dat zo weer vergeten.

    @ jimmy:

    Ik denk dat we met jouw jury-capaciteiten een hoop verder zouden geraken. Beoordeling is niet de beste kwaliteit van onze docenten. Op de jury komen ze vaak met hele andere commentaar naar voor dan wat ze tijdens contactmomenten zeiden. Maar dit is het laatste jaar toch al heel wat gebeterd. Geen zin om les te geven?

    bo

    juni 25, 2007 at 4:31 pm

  13. Ik ben blij dat ik niet door jou gejureerd moet worden, ik zou toch beetje schrik hebben… hihi raar hé!😉

    Imke Dielen

    juni 26, 2007 at 12:28 pm

  14. Ik mag dan wel afgestudeerd zijn als fotograaf, een compleet fotograaf voel ik me toch niet echt. En dat had volgens mij met wat meer steun veel beter gekund. Want vooral dat voelde ik als een gemis. Ik heb altijd het gevoel gehad dat we er alleen voor stonden en dat we zelfs moesten opboksen tegen onze docenten. Naar mijn mening moeten docenten net medestanders zijn, mensen die zoveel mogelijk uit je proberen halen, die betrokken zijn bij en geïnteresseerd zijn in je werk.
    Nu is het bijvoorbeeld ook weer jammer: ik heb een eindwerk gemaakt, ben gejureerd daarvoor (lees: ik geef zelf een korte uitleg en de jury stelt een paar vragen), krijg punten daarvoor, maar op het einde van de rit ga ik nog niet weten wát de jury nu van mijn foto’s vond… Een soort juryrapport zou zeer welkom zijn. En daarmee bedoel ik niet enkel een criterium (bijvoorbeeld “scherpte”) en daarbij een plus of een min. Daar mag heel wat meer in staan. Van ons wordt verwacht dat we ons verdiepen in dingen, maar zelf blijven ze behoorlijk oppervlakkig.
    Natuurlijk is het ook waar dat je op 3 jaar tijd nog maar net begonnen bent en dat ik nog heel veel zal leren als ik aan het werk ben. Laat dus maar komen!

    Sien

    juni 26, 2007 at 10:00 pm

  15. beste bo,

    Denk je dat onze begeleiding beter is? We moeten het meeste ook zelf uitzoeken hoor, en mijn ego… als je doelt op mijn vorige post merk dan op dat ik een smiley gebruikte… het is zeker niet de bedoeling mensen af te breken.

    mot

    juni 27, 2007 at 12:35 pm

  16. @Sien:
    Ik heb een avondopleiding fotografie gevolgd (3 jaar, als hobby), en had ook jury. Achteraf nog wat met een van de jury-leden gebabbeld en die zij zo ongeveer:
    “Het is niet omdat je nu die 3 jaar succesvol afgewerkt hebt, dat je fotograaf bent. Fotograaf wordt je door ervaring, je groeit er in.
    Nu heb je de sleutels van een kamer gekregen, maar die is leeg. Het is aan u om die kamer nu met mooie dingen te vullen.”

    Eigenlijk heeft die man gelijk; fotograaf is zo één van die beroepen waar je niet kan zeggen ‘ik heb m’n diploma, ik ben nu volwaardig fotograaf’. In je opleiding krijg je gewoon de basis-kennis aangereikt, en leer je om bepaalde dingen te ‘zien’. Het is echter door die dingen toe te passen, nieuwe dingen te ontdekken, etc… dat je meer en meer ‘fotograaf’ wordt. Volgens mij is het dus niet abnormaal dat je je na het afstuderen nog niet direct ‘fotograaf voelt’.🙂

    Frederik

    juni 28, 2007 at 8:19 pm

  17. @sien: ik denk er helemaal het zelfde over, inclusief je “juryrapport”.
    Er staat nu een cijfer te blinken op dat éne velletje papier. Maar wat ben je daar mee?
    @Frederik: inderdaad, het is nog maar een begin. Ook wel spannend dat je kan en moet blijven verdergroeien…

    akevandervelden

    juni 29, 2007 at 7:45 am

  18. iets wat fotodocent Lieven Neyrinck me ooit vertelde: “Toen ik afstudeerde stond ik stijf van de zekerheden. Ik wist perfect wat goede fotografie was en wat slecht was. Vandaag, meer dan 25 jaar later, heb ik die zekerheden los gelaten en zijn er veel meer beelden die ik interessant vind”
    Of woorden van die strekking

    geerthuysman

    juni 29, 2007 at 10:01 am

  19. ik stond twee weken geleden als vierdejaars ook voor een jury met mijn eindwerk over tsjernobyl. de juryleden waren wel beroepsfotografen maar doen geen reportage of documentaire. stel dat er wel reportage- of documentairefotografen in de jury zaten, hadden die waarschijnlijk met andere ogen naar de beelden gekeken en ook andere vragen gesteld. een oordeel van de jury is en blijft subjectief.

    serge

    juni 29, 2007 at 1:01 pm

  20. @frederik: helemaal akkoord, je hebt een basis na je opleiding, maar moet vooral leren door ervaring.
    Maar toch ben ik ervan overtuigd dat de begeleiding bij die basis ook belangrijk is en ik merk gewoon dat die bij ons niet goed was, naar mijn maatstaven.

    Sien

    juli 2, 2007 at 11:07 pm


Geef een reactie

