Jimmy Kets

Jimmy Kets' BLOG www.jimmykets.be

Zieke geesten

with 17 comments

Vandaag stond er op mijn programma oa foto’s maken van het mooie weer. Eerst moest ik nog wel een politieker fotograferen ergens in Affligem, en nadien dus dat mooie weer. Om naar zee te rijden had ik weinig zin omdat ik er vorige week nog maar net geweest ben, en had geen zin om in herhaling te vallen. Sint-Anna strand dan maar… toch maar niet, daar ben ik ik ook al iets te vaak gapasseerd toen de zon net iets harder scheen dan gewoonlijk. Eureka! De Blaarmeersen in Gent dan maar, ik zat toch al in de buurt (Affligem) en ik had de behoefte om eens nieuw terrein te verkennen.
Kindjes die spelen in het water, mensen die op een stukje strand liggen en in het groene gras, geen wolkje aan de lucht… Behalve als je natuuurlijk die kindjes in het water wil fotograferen. Als er een moeder bij is dan kan je dat eerst even vragen, maar soms zie je situaties en die fotografeer je gewoon, omdat anders “het moment” weg is… Zo was ik enkele tienerjongens aan het fotograferen die accrobatentoeren aan het uithalen waren op een klimrek, wat foto’s gemaakt en klein klapke gedaan. Achteraf loop ik verder en was enkele kindjes aan het bestuderen om te fotograferen, komt er een moedermens naar me gestrompeld met de vraag: “Woarom tekt gie die kenders é mi zeune”, vrij vertaald “Waarom trek jij kinderen en heb je mijn zoon gefotografeerd? Dit op een argwanende en belerende manier. “Ah mevrouw, sorry hoor, maar ik ben een pedofiel, ik maak die om op’t internet te plaatsen, maar dacht dat u daar zeker geen bezwaar tegen zou hebben…” Is dat dan het antwoord dat ze verwacht of is dat de gedachte die dat mens van mij heeft? Leuk is anders, alsof je ten onrechte beschuldigd wordt… Tis ver gekomen. Wat moet je dan in godsnaam doen vraag ik me af, moet ik elk kind dat ik wil fotograferen bij de hand nemen en naar de mama gaan om te vragen of ik zoon- of dochterlief mag fotograferen?
Ik ben fotograaf voor De Morgen mevrouw en ik maak foto’s van het moeie weer!
Na zoiets is mijn goesting dus over om te fotograferen.
Nadien zag ik een nog een klimrek met wat kinderen en ouders, aan één vader vroeg ik toestemming om te fotograferen en daar was geen probleem, oef. De Volgende: Bwa nee, gaat eens en ander zijn kenders gaan trekken! Even later kwam ik de man nog eens tegen en hij kon het ni laten om me nog eens te zeggen als er één foto zou verschijnen van zijn kind dat ik niet meer zou kunnen lachen!
Ik durf me niet voorstellen wat ik binnen 23 jaar moet doen als vijftiger als ik kinderen moet fotograferen die genieten van het mooie weer…
Foto(‘s) normaal gezien maandag in De Morgen en ééntje of twee op dezen blog.
Nog een zonnig weekend!!!

Written by Jimmy Kets

april 14, 2007 bij 4:52 pm

Geplaatst in photography

17 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Heb ik nog nooit meegemaakt en ik fotografeer ook wel eens klein grut. Waarschijnlijk omdat ik een vrouw ben. Tot het zwakke geslacht behoren heeft dan toch nog voordelen🙂

    Karina Brys

    april 14, 2007 at 6:08 pm

  2. Ik was eens in Engeland op de pier van Brighton foto’s aan het maken van een soort speeltuin waar ook kinderen rondliepen… Na een kwartiertje kwam er een beer van ne vent van de security me op mijn schouder tikken en ik moest meekomen voor een soort van ondervraging: Waarom fotografeer je kinderen? Perskaarten en heel de zever bovengehaald maar daar hadden ze weinig oren naar. Een half uur aan een stuk: Waarom fotografeer je kinderen? Ik had wel een paar foto’s gemaakt waar een kind op stond, je kan ze moeilijk negeren als je foto van een speeltuin maakt. Ik werkte toen nog analoog maar ze hebben de film niet ontwikkeld. Achteraf heb ik hem laten ontwikkelen en er stonden van de 36 foto’s 4 foto’s op met een kind, en dan nog… Uiteindelijk hebben ze me laten gaan maar ik mocht de pier niet meer betreden.

    Jimmy Kets

    april 14, 2007 at 6:25 pm

  3. Maar je moet toch altijd toestemming vragen als je foto’s wil publiceren van niet publieke figuren?

    Perre

    april 14, 2007 at 7:25 pm

  4. Ik heb nog nooit toestemming gevraagd om te mogen publiceren, om te fotograferen soms wel. Als er een stuk of 3 mensen op de foto staan, dan kunnen ze je niks maken, zo staat het in een vage wet heb ik me laten wijsmaken… Het is onmogelijk omdat te doen, als ik bv vanmiddag 200 foto’s maak, kan ik echt niet aan elke mens die ik fotografeer gaan vragen dat hij een model-release contract wil ondertekenen.

    Jimmy Kets

    april 14, 2007 at 7:31 pm

  5. Het wordt nog erger als je je nieuwe camera hebt.

    Maar de positieve ervaringen zullen altijd overwinnen. Neem die gesprekken eens op met een memorecorder, kan best geinig zijn.

    straatfotograaf

    april 14, 2007 at 8:27 pm

  6. Nee, gesprekken ga ik toch maar niet opnemen, de leukste zal ik wel uittypen op deze blog🙂
    Bwa, denk niet dat het erger gaat worden met mijn nieuwe markIII , ziet er ineens al professioneel uit. Als de mensen weten dat het voor een gazet is dan ist meestal van: doe maar… Behalve die uitzonderingen. Die Mark III is trouwens een goed self-defence gerief🙂

    Jimmy Kets

    april 14, 2007 at 8:43 pm

  7. De wet is niet zo vaag hoor. Hier een interpretatie van het portretrecht: “Het recht op afbeelding (of het portretrecht) is het recht om te beslissen of je gefotografeerd wil worden of niet. Zonder de toestemming van de afgebeelde persoon mag je geen foto maken, reproduceren, publiceren, mededelen aan het publiek…Het recht op afbeelding is enkel van toepassing op personen die niet in de openbare belangstelling staan. Bij publieke personen, zoals bv. politici en mensen uit de muziekwereld, wordt de toestemming tot publicatie van hun afbeelding vermoed voor zover de foto’s genomen werden tijdens de uitvoering van hun openbare activiteiten.
    Het portretrecht is ook afhankelijk van het feit of de afgebeelde persoon zelf de opdracht heeft gegeven tot het maken van de foto of niet.
    Het recht op afbeelding vervalt 20 jaar na de dood van de afgebeelde persoon.” bron: http://www.culturelestudies.be/student/photherel/rechtfoto_4.html

    Ik weet dat het moeilijk is om in praktijk om te zetten, maar voor elke foto moet je toestemming hebben, anders is het schending van de privacy. Heeft de foto nieuwswaarde, dan moet je een afweging maken tussen het privacy-belang en het belang om het nieuws te publiceren. In deze casus is er geen nieuwswaarde, dus eigenlijk speel je gevaarlijk spel.

    Perre

    april 15, 2007 at 12:04 am

  8. Merci voor de wet. Als ik mij daar moet aan houden dan is echte fotografie onmogelijk…

    Jimmy Kets

    april 15, 2007 at 5:50 am

  9. Wat een stomme wet, dat is echt onmogelijk om je daar aan te houden. Verder vind ik het zo stom als mensen denigrerend komen vragen waarom je van kinderen foto’s trekt, alsof je ze ter plekke iets aandoet.

    Verder vind ik wel dat als de ouders geen toestemming geven, je je daar aan moet houden, maargoed. Dat heb je ook gedaan en proficiat daarvoor🙂 !

    Thomas

    april 15, 2007 at 7:50 am

  10. De wet… is ergens toch wel vaag;
    wat is het privacy-belang in een publieke ruimte en wannneer wordt die privacy geschonden dan?
    En wat is nieuwswaarde? Het mooi weer: is toch ook wel nieuws…

    Jimmy Kets

    april 15, 2007 at 8:21 am

  11. Wettelijk of niet, ergens moet je die ouders toch ook verstaan he.

    David

    april 15, 2007 at 9:47 am

  12. Natuuurlijk, maar er is een verschil in de manier waarop ze het vragen…

    Jimmy Kets

    april 15, 2007 at 11:27 am

  13. Laatst had ik een bevreemdende discussie met een collega van me.
    De school van zijn kinderen vroeg de toestemming van de ouders om foto’s van schoolactiviteiten op de website te plaatsen. Hij heeft daar negatief op geantwoord omdat “er potentieel miljoenen mensen die foto’s kunnen bekijken”.

    Die vuile fotokijkende internetters toch… Paranoia ten top

    Goya

    april 16, 2007 at 9:40 am

  14. Het is wel erg inderdaad. Overtijd had ik van een politiecombi (met 2 agenten erin) een foto gemaakt. Dat heeft me een enkele minuten gekost om uit te leggen waarom ik die foto wou maken. “Omdat U daar met z’n tweeën lag te slapen in uw voiture”, maar dat heb ik wijselijk verzwegen. Ze wilden de foto meteen zien. Jammer, maar een Holga is vooralsnog niet digitaal🙂 Uiteindelijk was ’t goed, nadat ze mijn paspoort 3 maal aan elke kant konden bekijken. Hehe…

    stuutekeer

    april 17, 2007 at 7:36 pm

  15. Ha ha, ja die flikken dat is ook altijd miserie. Ik vraag me dan af waarom ze dat paspoort beginnen te analyseren.
    Good old Holga saved your ass🙂
    Altijd wel grappig om horen zo van die photographers in trouble verhalen.
    Ik zal niet nalaten om ze hier op deze blog neer te pennen.

    Jimmy Kets

    april 17, 2007 at 7:49 pm

  16. Ik heb ooit nog mijn foto’s moeten verwijderen onder druk van een stadswacht. Een stadswacht, bijgot. Hij ging verdere stappen ondernemen als ik weigerde. Als klein losertje verwijder je ze dan maar braafjes.

    Jammer dat hij iets van digitale fotografie kende. Hij zag dus meteen of ze weg waren of niet. Zijn gezicht op het moment dat hij me zag was nochtans geld waard.

    Anton

    april 23, 2007 at 11:53 pm

  17. @ Anton: stadswacht, politie-agent noch rijkswachter heeft het recht je te vragen de foto’s te laten zien en/of te deleten wanneer je op straat fotografeert.

    DLY DLRS

    mei 3, 2007 at 3:56 pm


Geef een reactie

