Jimmy Kets

Jimmy Kets' BLOG www.jimmykets.be

Lynch Time

with 5 comments

Filmtip van de dag: “Mulholland Drive” van David Lynch vanavond op Canvas om 20u50. Eén van mijn favoriete films van mijn favoriete regisseur. Heb de film minstens 10 keer herbekeken op dvd, niet om het verhaal proberen te snappen (want dat is quasi onmogelijk), evenmin om een lesbische scène (die me desalniettemin wel kan bekoren), maar wel omdat het een wondermooie film is. Het is een “ervaringsfilm” die je moet beleven. Ik ken mensen die hem na 20 minuten hebben afgezet omdat ze hem saai vinden, dus u weze gewaarschuwd als u vanavond op Canvas zou afstemmen. Ik raad aan om hem zeker uit te zien, want het is een filmisch en fotografisch pareltje.
Enkele weken geleden ging ik in de cinema “Inland Empire” bekijken, David Lynch’ nieuwste film. Deze keer niet op pelicule gefilmd maar wel met een kleine digitale camera. Hij mag dan wel niet de looks van pelicule hebben, het resultaat is toch wel heel straf, een iets andere vormentaal maar toch wel pure Lynch. Alleen al het gegeven dat een regisseur van zijn kalliber kiest om met veel goedkopere middelen en nieuwe technieken te werken, vind ik bewonderenswaardig, doet me trouwens denken aan heelder discussies binnen de fotografie: film versus digitaal. (dit is uiteraard niet de eerste keer dat kleine digitale videocamera’s gebruikt worden om langspeelfilms te maken, denk maar aan FESTEN).
Waarom nu deze foto van mezelf (gemaakt in 2005) onder dit stuk? Ergens in het laatste uur van het 3 uur durende Inland Empire waren er scènes op Hollywood Boulevard. Ik schoot haast recht uit mijn zetel toen ik in de film deze telefooncel en bordje Private Property zag opduiken als achtergrond. Dit is exact dezelfde telefoon waar ik 2 jaar geleden van mezelf een foto heb laten maken met een (fake) sigaret. Ik vond dit een mooie intrigerende achtergrond, net omdat ik er toen zo’n “Lynch” gevoel bij had, een decor die recht uit Mulholland Drive zou kunnen komen.

Written by Jimmy Kets

april 11, 2007 bij 8:43 am

Geplaatst in film, photography

5 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lynch is idd klasse. Nog geen enkele film of serie van hem gezien die mij niet serieus bijgebleven is. The Straight Story vond ik ook heel ferm, hoewel die heel ‘normaal’ is voor Lynch zijn doen. De soundtracks van Badalamenti doen er natuurlijk ook veel aan.

    De SF-zombie film ’28 days later’ is ook met goedkope camera’s opgenomen heb ik ‘ns gelezen. Niet van Lynch, maar gaat ook erg in de kleren zitten.

    David

    april 11, 2007 at 11:17 am

  2. Ja die soundtracks zijn inderdaad zalig…

    Jimmy Kets

    april 11, 2007 at 11:22 am

  3. Ik wacht vol ongeduld tot Inland Empire op DVD uitkomt, in de bioscoop heb ik het niet gehaald. Ondertussen is vorige week het tweede Twin Peaks seizoen EINDELIJK uitgekomen.

    Een knappe achtergrond, enkel spijtig van die spuuglelijke ATM die tegenwoordig overal opduiken.

    Goya

    april 11, 2007 at 12:24 pm

  4. Aha, dát is dus de Jimmy Kets. Ik kan me nu eindelijk een beeld van je maken😉. Hoe je nou precies bent kan ik natuurlijk niet weten….

    timfreh

    april 11, 2007 at 1:23 pm


Geef een reactie

