Jimmy Kets

Jimmy Kets' BLOG www.jimmykets.be

Paashond

with 13 comments

Gisteren met paaszondag ben ik met een vriend richting zee getrokken, het was al weer bijna een jaartje geleden dat ik onze Belgische kust een bezoekje bracht. Twee jaar geleden heb ik eens een hele reeks foto’s gemaakt in Blankenberge en vorig jaar heb ik mijn camera er ook nog eens losgelaten.
Gisteren zijn we eerst naar Knokke geweest, om eens van werkterrein te veranderen. Allez, werken was het het nu niet, was eerder wat wandelen met een camera in de aanslag. Knokke was het dus. ’s morgends was er maar weinig interessant leven te bespeuren op het strand. Wat joggers en honden die zich wel schenen te vermaken. Eigenlijk was er niks boeinds te beleven. Tot we op de dijk aan het wandelen waren, en plots door een jonge snaak werden aangesproken met een camera rond diens schouders. En, vind get hier mooi? Ik antwoordde dat ik het strand van knokke allesbehalve mooi vind, met al die koterijen en afgebakende zones en een speeltuin die omheind was met Bekaert omheining van 3 meter hoog en een stalen poort die in een gevangenis niet zou misstaan. Wat fotografeer je en ben je professioneel. Op dat 2de ben ik niet ingegaan maar vertelde hem dat ik alles fotografeer wat ik mooi vind. Professionele fotografie is hier niet toegestaan, want wij (www.close-ups.be) hebben hier het alleenrecht om mensen te fotograferen en dit voor een zone van 5km. Dat is het belachelijkste wat ik ooit gehoord heb zei ik hem en dat ik fotografeer wat en wie ik wil. Ja ja, ge zult wel zien diende ie nog van antwoord, toen kwam er één van zijn buddy fotografen aanzetten. Heb bewust niet gezegd dat ik persfotograaf ben, in de hoop dat ie met nog meer regeltjes kwam aanzetten , maar verder dan zijn “waarschuwing” kwam de coversatie niet.
’s avonds heb ik eens op hun site gezien, wat communie en trouwfotokes… allen daarheen🙂
Deed me denken aan een voorvalletje dat ik 3 jaar geleden ook al in knokke had, ik was het mooie weer aan het fotograferen voor de krant, enkele kinderen glipten in mijn frame. Een man kwam toen op me af en stelde me de vraag: “Hela, heb jij een paske om kinderen te fotograferen? Een paske om kinderen te fotograferen, op wat slaat dat en waar zou ik dat dan wel moeten halen? Op het gemeentehuis (of stadhuis, weet niet of knokke een dorp of stad is en ga er nu niet achter googlen). Is een perskaart ook goed vroeg ik cynisch? Ah ja, sorry… Jongens toch, waar gaat de wereld naartoe denk ik dan. En is het toeval dat dit “regeltje” weeral in knokke boven kwam?
We hebben nog even over den dijk verdergeschreid maar er viel niks te beleven, saai.
Op naar de volgende bestemming: Blankenberge.
Door de winkelstraat, “De Trappen” op naar den dijk, waar we verwelomt werden door de gemixte geur van braadworsten, frietjes en softijs. Hier was er al wat meer volk te zien en de terrassen zaten paaseivol. Wandelingske gemaakt langs de King Beach tot op de pier en terug. Heb af en toe wel eens een foto gemaakt maar had heel de tijd het gevoel van “dit heb ik allemaal al gezien”. Pfff. Ligt het aan de locatie die ik al teveel gefotografeerd heb, of ligt het aan mij… Af en toe maak je dan wel eens een foto die je op één of andere manier interessant of leuk vind, zoals onderstaande foto van nen hond die geniet van het zonnetje (braaf beest). Misschien dat ik nog een paar andere beelden van gisteren op mijn flickr ruimte ga deponeren, laaaater….

Written by Jimmy Kets

april 9, 2007 bij 8:45 am

Geplaatst in photography

13 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Die hondenfoto is ec

    timfreh

    april 9, 2007 at 9:00 am

  2. Die hondenfoto is echt goed. Ik heb het al vaker meegemaakt dat mensen me ‘dwingden’ te stoppen met fotograferen. Zelfs toen ik nog een kleine compactcamera had.

    Ik vind blankenberge op z’n best in de winter, als er weinig mensen zijn. Meestal gaan we rond December-Maart naar Blankenberge.

    Het wordt nu wel héél interessant om naar Knokke te gaan. Hopelijk zie ik die ‘strand-is-van-ons-fotografen’ dan ook eens🙂.

    timfreh

    april 9, 2007 at 9:07 am

  3. Als je ze tegenkomt, doe ze veel groeten van mij!

    Jimmy Kets

    april 9, 2007 at 9:22 am

  4. Mooie foto! Schattig hoe de hond zijn oogjes dichtknijpt en het mooie weer opsnuift!

    Ann

    april 9, 2007 at 9:23 am

  5. Kan het dat je het alleenrecht hebt om in een bepaald gebied foto’s te maken? Daar heb ik nog nooit van gehoord… waar gaan we naartoe? “U mag hier geen foto’s maken, enkel wij mogen dat.” Bij mijn weten is de aardkloot nog steeds van iedereen.

    Thomas

    april 9, 2007 at 9:48 am

  6. Iemand zou het toch eens moeten gaan uittesten. Zien wat die “alleenheersers” van close-up dan gaan doen …

    Mikaël

    april 9, 2007 at 10:03 am

  7. Heel leuke foto.🙂 Ongelooflijk wat die gasten uitkraamden. Daar zou ik echt wel kwaad van worden.
    Waar ik woon (platteland in het hol van Pluto) werd ik op een wandeling ook al eens aangesproken door een vrouw die me een foto had zien maken van een raam dat omgeven was door klimop. Ze vond dat ik de bewoners van het huis eerst om toelating moest vragen. En ze voegde er fijntjes aan toe dat het niet de eerste keer zou zijn dat er in de buurt werd ingebroken…

    Gisteren nog nagelaten om een kind op straat te fotograferen vanwege de pedofiliefobie in België

    David

    april 9, 2007 at 11:59 am

  8. Uitkijken hé, Fotograferen is het begin van een criminele loopbaan🙂.

    Gewoon allemaal eens afspreken om op een bepaald tijdstip naar die stranden te trekken. Eens zien of ze tegen een groepje ook nog iets aan te merken hebben😉.

    Tss, als fotograferen op stranden al wordt verboden, kunnen we misschien maar opletten met alles wat we fotograferen…

    timfreh

    april 9, 2007 at 12:10 pm

  9. Vanbinnen begon ik ook kwaad te worden, maar ben gewoon verder gewandeld en heb verder gefotografeerd. Met opzet heb ik niet gezegd dat ik persfotograaf was, om zo misschien nog meer “regels” op te vangen. Ergens had ik de behoeft om de rest van de dag nog verder in Knokke te blijven fotograferenom wat te provoceren en zien wat er zou kunnen gebeuren, maar omdat ik vond dat er in knokke niets te beleven viel ben ik maar naar Blankenberge gegaan.
    De vraag is natuurlijk of dat het enkel een afschrikpoging was, ofdat ze echt één of ander corrupt Knoks politiekerke wat centjes hebben gegeven en dan de illusie hebben dat ze een alleenrecht zouden hebben, wat natuurlijk niet kan omdat het een openbare plek is die van iedereen is.

    Jimmy Kets

    april 9, 2007 at 1:14 pm

  10. En wat als je geen persfotograaf bent en het zou dienen om een website te verfraaien? Moet je dan een pak consent forms op zak steken en iedereen om een handtekening lopen zeuren?

    judy

    april 9, 2007 at 6:24 pm

  11. Mooi, de lijnen richting hoeken van de foto. De oortjes, wolkenstrepen, badlaken, strandstoel, vrouwenbenen, … Lekker knallende kleuren ook. Beetje jammer van het koppel rechts… verkeerde kleur kleren vooral🙂

    karinabrys

    april 9, 2007 at 6:43 pm

  12. Ja die kleren… Voor de actualiteitswaarde is dat zo slecht nog niet, dan zie je dat het geen foto is van in de zomer, maar dat het nog Pasen is… Heb er ook wel één zonder die mensen denk ik, maar daar spitst ie helaas zijn oortjes niet en sluit ie diens oogskes niet🙂

    Jimmy Kets

    april 9, 2007 at 6:59 pm

  13. “een jonge snaak” hihi, zo grappig om dat bij jou te lezen… net alsof jij er 45 bent! :p

    Imke Dielen

    april 10, 2007 at 9:41 am


Geef een reactie

