Jimmy Kets

Jimmy Kets' BLOG www.jimmykets.be

Jimmy, als ie maar geen zwart-wit fotograaf wordt…

with 7 comments

Jimmy, als ie maar geen zwart wit fotograaf wordt…
Een paar maand geleden ontdekte ik een zwart-wit negatief van een foto die ik in 1999 maakte van het World Trade Center. De foto kwam tot stand tijdens een citytripje New York, toen ik nog in’t scholeke zat, ik fotografeerde toen nog in zwart-wit en in kleur (mijn zwart wit foto’s waren toen beduidend beter dan mijn kleurendia’s maar dit volledig terzijde). Dit beeld van het WTC had nog nooit het licht gezien, dus heb ik het maar bij gebrek aan een doka eens ingescand met mijn negatiefscanner.
Toen ik bij De Morgen als fotograaf begon te werken heb ik eerst nog een half jaar in zwart-wit gewerkt, foto’s maken, naar redactie spurten, ontwikkelen, spoelen, drogen, beeld uitkiezen en afdrukken die handel… Daarna deed de digitale fotografie zijn intrede, en ineens ook de kleur… In het begin werden de kleurenbeelden nog wel eens omgezet in zwart wit, maar vrij snel kwam mijn liefde voor de kleurenfotografie naar boven.
Vorige week, kreeg ik het bezoek van Imke Dielen. We zijn ’s avonds de straat opgegaan en hebben een fotoshootje gehouden, in zwart-wit nog wel, allez een beetje fake zwart-wit. Mijn 5D in de zwart-wit stand gezet en 3600 asa en dan onbevangen fotokes beginnen te maken. Man die 3600 asa op op die 5D is echt wel straf (nee, door dit te vermelden krijg ik geen korting bij mijn volgende niet-nikon aankoop).
Onderstaand beeld van Imke doet me op de één of andere manier denken aan New-York, die skyline… die gewoon linkeroever is.

wtc.jpg

Written by Jimmy Kets

april 5, 2007 bij 10:43 am

Geplaatst in Uncategorized

7 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Maakt imke dielen op het tijdstip van deze foto een foto? Om heel eerlijk te zijn zie ik geen gelijkenis tussen New-York en de andere foto (wat deze foto’s betreft).

    De ‘schamele’ lichtjes op de achtergrond lijken toch niet echt op een “grootstad”.

    timfreh

    april 5, 2007 at 11:26 am

  2. Ja, wat is Imke aan het doen op deze foto, dat moet je haar zelf vragen🙂
    Dat New-York gevoel van die onderste foto is moeilijk te definiëren, tis gewoon een gevoel dat ik heb, misschien beëinvloed door van die zwart-wit ikea posters. Tis dan natuurlijk ook maar de linker- en niet de rechteroever🙂

    Jimmy Kets

    april 5, 2007 at 11:33 am

  3. Mij ontgaat het New York gevoel ook een beetje… :-S
    Wat voel jij dat wij niet voelen, Jimmy?

    Ann

    april 5, 2007 at 11:42 am

  4. De sfeer op dat moment misschien😉

    Imke Dielen

    april 5, 2007 at 12:14 pm

  5. Goh, ik voel zoveel🙂 gevoelens zijn nogal persoonlijk he, elke mens voelt dingen aan op zijn manier of haar manier… Waarom vind iemand een bepaalde foto goed of slecht, heeft te maken met je persoonlijkheid, je verleden enzovoorts…

    Jimmy Kets

    april 5, 2007 at 2:24 pm

  6. Ik begrijp Jimmy volledig als hij het over “gevoel” heeft.

    Het zijn allebei zeer aparte foto’s. De composities zijn fantastisch!

    Artur

    april 5, 2007 at 4:44 pm

  7. Ik snap u volledig.

    Pietel

    april 7, 2007 at 1:58 am


Geef een reactie

